De romp en dek zijn aan elkaar gelijmd én gelamineerd met polyester en glasmatten. Er blijft door het lamineren aan de buitenzijde een naad over die is afgekit. Deze kitrand wordt in de loop der jaren aangetast en uiteindelijk dient deze rand vervangen te worden.

Vervangen kitrand

  1. Wegsnijden van de oude kitrand

Het verwijderen van de kitrand kan je doen met een mesje waarmee je foto’s snijdt: een dun vlijmscherp mesje. Door het mesje langs de kanten te laten glijden, kan je heel goed de kit wegsnijden. Eerst grof wegsnijden, daarna “scheer” je de laatste restjes weg. Door deze methode wordt de gelcoat nauwelijks beschadigd.

  1. Kit-restjes verwijderen, repareren

De laatste restjes kan je verwijderen met Aceton; Aceton lost de kit op! Dit is ook het moment om eventuele beschadigingen te repareren met polyester/gelcoat.

  1. Schoonmaken

Vlak voor het opbrengen van de kit moet de rand zorgvuldig schoongemaakt worden: wij gebruikten hiervoor Sika cleaner 205.

  1. Afplakken en kitten

Plak nu de rand die je gaat kitten af: de kitrand wordt ca 1cm breed dus plak de tape 5mm boven en onder de rand. Je kunt crepe-tape gebruiken, maar er is ook een iets duurdere variant te koop van glad materiaal, dit werkte erg prettig. De kit (Sikaflex 291) wordt opgebracht m.b.v. een spuitpistool. Spuit de rand goed vol en egaliseer daarna met een natte vinger (gewoon met kraanwater natmaken). Verwijder vervolgens de tape; hierdoor ontstaat een klein randje wat je weer egaliseert met een natte vinger. Wacht niet te lang met het verwijderen van de tape; als de kit uithardt wordt de rand rafelig als de tape wordt verwijderd. Bij koud weer duurt het uitharden langer. Wij verbruikten 1 koker Sikaflex 291. Let bij aanschaf op de houdbaarheid, de kit is slecht enkele maanden houdbaar. De klus koste zo’n 30 manuren, maar het resultaat was zeer bevredigend.

Ervaring na twee zeilseizoenen: De kitrand blijft mooi maar wordt wel langzamerhand wat smaller. Inmiddels hebben andere leden de kitrand met een andere kit vervangen, mogelijk zijn er betere kits verkrijgbaar dan onze Sikaflex 291. Na twee seizoenen zie je barstjes onstaan in de rand. Ook lijkt de rand weg te spoelen, de Sikaflex lijkt in water op te lossen. Je ziet bij regen melkachtige vloeistof van de rand spoelen.

Tips en ervaringen van anderen

“Rotaband, deze kit zou erg duur zijn maar minder voorwerk vergen. Wellicht is dit een bruikbare tip voor een volgende keer”.

“Gebruik geen siliconenkit; alles wat in aanraking is geweest met silconen is niet meer overschilderbaar”. Meer informatie op www.sika.nl

“Ervaring met Sikaflex 291 zijn niet zo goed m.b.t. verweren. Na drie jaar ga ik de kitrand weer vervangen”.

“De kitrand vervangen en gebruik gemaakt van Construction Sealer 60. Volgens de fabrikant is deze heel geschikt voor watersporttoepassingen en is Uv-bestendig. Hij droogt wel erg snel en dat is tijdens het opbrengen niet altijd even prettig. We zullen over een paar jaar weten of hij gelijk had”.

“Uit ervaring kan ik je vertellen dat Polymax van Bison een prima alternatief is en niet zo gevoelig voor verwering. Bovendien kan je een aangebroken patroon veel langer bewaren (vooral in de koelkast gaat dat goed). Als je met krimpen het loslaten van de kitranden bedoelt; dit zou het gevolg kunnen zijn van een minder goede hechting, die veroorzaakt kan worden door niet goed ontvetten van de naad en/of te lang wachten met het weghalen van de schilderstape die je gebruikt om een strakke kitnaad te krijgen. Niet wachten tot je 1 hele kant hebt gedaan maar snel weghalen van de tape en zorgvuldig aanstrijken is van belang. Na twee seizoenen zijn de stukjes kitnaad bij de puttingen die ik ermee repareerde nog hagelwit en glad na wegpoetsen van het vuil, ook daar waar de zon niet komt, terwijl de Sikaflex eromheen vergrijst en weg-erodeert”.

“Bij mij zit de construction sealer er één jaar op en ik heb nog geen klachten. Over het loslaten van de kitrand werd mij door de fabrikant gemeld: zorg ervoor dat de kit maar op twee plekken hecht, want kit kan maar in één dimensie rekken. Stop je de hele naad vol met kit, dan zal het overal aan hechten zodat er weinig ruimte over blijft voor beweging. De rug van de kitnaad moet dus eigenlijk in de lucht blijven hangen terwijl alleen de randen hechten aan enerzijds de verticale dekrand en anderzijds de horizontale romprand. Je kunt dat bereiken door de naad op te vullen met een strookje afplakband. Dat leek mij wat ingewikkeld en ik heb een beperkte hoeveelheid kit gebruikt en die weliswaar afgestreken maar niet naar binnen geduwd”.

“Tweeëneenhalf jaar na mijn vorige kitobservatie; ben nog steeds tevreden over het stukje dat ik met Polymax repareerde. Is bij de bouwmarkt te krijgen. Ga dit jaar de hele kitnaad vervangen met Polymax”.

“Wij hebben voor de Mooie Marie gekozen voor een kit van Simson: MSR CA (in het buitenland is de merknaam Bostik). Dit is een kit die goed bestand is tegen zout water en UV, en die (met behulp van een primer) zelfs op gladde materialen als glas, metalen en polyester hecht. Maar Polymax lijkt mij ook een goede kit. We hebben de kitnaad laten maken door een professionele glaszetter (die maakte een kitnaad van slechts 4mm breed zonder afplaktape)”.

“Het belangrijkste is dat je de ondergrond heel erg goed schoonmaakt en ontvet. Dus alle oude kitresten verwijderen (ook de kleinste kruimeltjes), en ontvetten met ontvetter (van bijv. Ceta Bever)”.

“Polymax kent kleine verschillen tussen de eigenschappen van de gekleurde versus de transparante Polymax. Kijk op de website van Polymax. Overigens is Polymax een “gewone” polymeerkit. Polymeerkitten worden ook door andere leveranciers gemaakt”.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.