De romp en dek zijn aan elkaar gelijmd én gelamineerd met polyester en glasmatten. Er blijft door het lamineren aan de buitenzijde een naad over die is afgekit. Deze kitrand wordt in de loop der jaren aangetast en uiteindelijk dient deze rand vervangen te worden.

Vervangen kitrand

1. Wegsnijden van de oude kitrand
Het verwijderen van de kitrand kan je doen met een mesje waarmee je foto’s snijdt: een dun vlijmscherp mesje. Door het mesje langs de kanten te laten glijden kan je heel goed de kit wegsnijden. Eerst grof wegsnijden, daarna “scheer” je de laatste restjes weg. Door deze methode wordt de gelcoat nauwelijks beschadigd.

2. Kit-restjes verwijderen, repareren
De laatste restjes kan je verwijderen met Aceton; Aceton lost de kit op! Dit is ook het moment om eventuele beschadigingen te repareren met polyester/gelcoat.

3. Schoonmaken
Vlak voor het opbrengen van de kit moet de rand zorgvuldig schoongemaakt worden: wij gebruikten hiervoor Sika cleaner 205.

4. Afplakken en kitten
Plak nu de rand die je gaat kitten af: de kitrand wordt ca 1cm breed dus plak de tape 5mm boven en onder de rand. Je kan crepe-tape gebruiken, maar er is ook een iets duurdere variant te koop van glad materiaal, dit werkte erg prettig. De kit (Sikaflex 291) wordt opgebracht mbv een spuitpistool. Spuit de rand goed vol en egaliseer daarna met een natte vinger (gewoon met kraanwater natmaken). Verwijder vervolgens de tape; hierdoor ontstaat een klein randje wat je weer egaliseert met een natte vinger. Wacht niet te lang met het verwijderen van de tape; als de kit uithardt wordt de rand rafelig als de tape wordt verwijderd. Bij koud weer duurt het uitharden langer. Wij verbruikten 1 koker Sikaflex 291. Let bij aanschaf op de houdbaarheid, de kit is slecht enkele maanden houdbaar. De klus koste zo’n 30 manuren, maar het resultaat was zeer bevredigend.

Ervaring na twee zeilseizoenen
De kitrand blijft mooi maar wordt wel langzamerhand wat smaller. Inmiddels hebben andere leden de kitrand met een andere kit vervangen, mogelijk zijn er betere kits verkrijgbaar dan onze Sikaflex 291. Na twee seizoenen zie je barstjes onstaan in de rand. Ook lijkt de rand weg te spoelen, de sikaflex lijkt in water op te lossen. Je ziet bij regen melkachtige vloeistof van de rand spoelen.

Tips en ervaringen van anderen
“Rotaband, deze kit zou erg duur zijn maar minder voorwerk vergen. Wellicht is dit een bruikbare tip voor een volgende keer”.
“Gebruik geen siliconenkit; alles wat in aanraking is geweest met silconen is niet meer overschilderbaar”. Meer informatie op www.sika.nl
“Ervaring met sikaflex 291 zijn niet zo goed m.b.t. verweren. Na drie jaar ga ik de kitrand weer vervangen”.
“De kitrand vervangen en gebruik gemaakt van Construction Sealer 60. Volgens de fabrikant is deze heel geschikt voor watersporttoepassingen en is UV-bestendig. Hij droogt wel erg snel en dat is tijdens het opbrengen niet altijd even prettig. We zullen over een paar jaar weten of hij gelijk had”.
“Uit ervaring kan ik je vertellen dat Polymax van Bison een prima alternatief is en niet zo gevoelig voor verwering. Bovendien kan je een aangebroken patroon veel langer bewaren (vooral in de koelkast gaat dat goed). Als je met krimpen het loslaten van de kitranden bedoelt; dit zou het gevolg kunnen zijn van een minder goede hechting, die veroorzaakt kan worden door niet goed ontvetten van de naad en/of te lang wachten met het weghalen van de schilderstape die je gebruikt om een strakke kitnaad te krijgen. Niet wachten tot je 1 hele kant hebt gedaan maar snel weghalen van de tape en zorgvuldig aanstrijken is van belang. Na twee seizoenen zijn de stukjes kitnaad bij de puttingen die ik ermee repareerde nog hagelwit en glad na wegpoetsen van het vuil, ook daar waar de zon niet komt, terwijl de Sikaflex eromheen vergrijst en weg-erodeert”.
“Bij mij zit de construction sealer er één jaar op en ik heb nog geen klachten. Over het loslaten van de kitrand werd mij door de fabrikant gemeld: zorg ervoor dat de kit maar op twee plekken hecht, want kit kan maar in één dimensie rekken. Stop je de hele naad vol met kit, dan zal het overal aan hechten zodat er weinig ruimte over blijft voor beweging. De rug van de kitnaad moet dus eigenlijk in de lucht blijven hangen terwijl alleen de randen hechten aan enerzijds de verticale dekrand en anderzijds de horizontale romprand. Je kunt dat bereiken door de naad op te vullen met een strookje afplakband. Dat leek mij wat ingewikkeld en ik heb een beperkte hoeveelheid kit gebruikt en die welliswaar afgestreken maar niet naar binnen geduwd”.
“Tweeëneenhalf jaar na mijn vorige kitobservatie; ben nog steeds tevreden over het stukje dat ik met Polymax repareerde. Is bij de bouwmarkt te krijgen. Ga dit jaar de hele kitnaad vervangen met Polymax”.
“Wij hebben voor de Mooie Marie gekozen voor een kit van Simson: MSR CA (in het buitenland is de merknaam Bostik). Dit is een kit die goed bestand is tegen zout water en UV, en die (met behulp van een primer) zelfs op gladde materialen als glas, metalen en polyester hecht. Maar Polymax lijkt mij ook een goede kit. We hebben de kitnaad laten maken door een professionele glaszetter (die maakte een kitnaad van slechts 4mm breed zonder afplaktape)”.
“Het belangrijkste is dat je de ondergrond heel erg goed schoonmaakt en ontvet. Dus alle oude kitresten verwijderen (ook de kleinste kruimeltjes), en ontvetten met ontvetter (van bijv. Ceta Bever)”.
“Polymax kent kleine verschillen tussen de eigenschappen van de gekleurde versus de transparante Polymax. Kijk op de website van Polymax. Overigens is Polymax een “gewone” polymeerkit. Polymeerkitten worden ook door andere leveranciers gemaakt”.

7 reacties

  1. Sipco Drijber
    6 december 2018 om 19:58

    Ja, over die kitrand is al veel geschreven. De poging om dat met Sikaflex te doen liep uit op een teleurstelling. Na een jaar trad het verval al in. Nadat ik wederom alles verwijderd had heb ik een poging gedaan met Bison kit schimmelwerend voor de badkamer, kleur Camee. Dat zag er schitterend uit en nu, 9 jaar later heeft het nergens losgelaten en het ziet er bovendien nog als nieuw uit! .Als je alles netjes afplakt is het aanbrengen een eitje.

  2. Paul Brandt
    26 mei 2019 om 17:11

    De kitrand met Construction Sealer 60 heeft er ruim 10 jaar opgezeten zonder enige lekkage. Als enige nadeel kan ik vaststellen dat na enkele jaren van gebruik, de kit vuil wordt. Ik moet daar dan ook bij vertellen dat ik niet heel serieuze pogingen heb ondernomen om het schoon te krijgen of te houden, anders dan met borstel en water. Ik heb me er nooit aan geergerd. Na ruim 10 jaar ontstond een eerste loslating. Vanwege de beperktheid ervan heb ik dat rustig laten zitten. Pas na 15 jaar werd het zodanig dat vervanging echt noodzakelijk werd. Daarmee eindigt de levenscyclus van deze kitrand.

  3. Michiel Veldkamp
    31 december 2019 om 13:06

    Polymax was vroeger een goed alternatief. De Polymax die tegenwoordig verkocht wordt niet meer, deze droogt te snel. Als je de volledige kitnaad hebt gespoten is deze al hard als je met uitstrijken wil beginnen.

  4. Jan Sparreboom
    3 februari 2021 om 09:41

    Beste Paul, Weet jij misschien een leverancier waar ik als particulier deze kit (van Bijlard) kan kopen?

  5. Michiel Veldkamp
    3 februari 2021 om 12:18

    Jan, het is mij onduidelijk op welke kit van Bijlard je duidt. Sikaflex 291 is gangbaar en verkrijgbaar in de watersportwinkels maar onze ervaringen zijn wisselend. Polymax was goed altenatief maar nu niet meer. Arno gebruikt Simson: MSR CA (in het buitenland is de merknaam Bostik) en daar heb ik wel vertrouwen in.

    Als je recente ervaringen wil horen zet dan een onderwerp uit in het forum.
    Michiel

  6. Gerard
    14 mei 2023 om 12:02

    In maart 2020 heb ik Bostik MSR CA / Construction Adhesive, 290 ml, Wit gebruikt voor de dek-rompverbinding van mijn Marieholm. Helaas moet ik tot mijn teleurstelling melden dat de kwaliteit en duurzaamheid zeer teleurstellend is.
    Na een jaar ziet het geheel er niet meer uit doordat er weer of schimmel ingetrokken is terwijl mij door de verkoper verteld was dat dit een geschikt product was.
    Zie ook: https://youtu.be/pe53iEG9USU

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De romp en dek zijn aan elkaar gelijmd én gelamineerd met polyester en glasmatten. Er blijft door het lamineren aan de buitenzijde een naad over die is afgekit. Deze kitrand wordt in de loop der jaren aangetast en uiteindelijk dient deze rand vervangen te worden.

Vervangen kitrand

1. Wegsnijden van de oude kitrand
Het verwijderen van de kitrand kan je doen met een mesje waarmee je foto’s snijdt: een dun vlijmscherp mesje. Door het mesje langs de kanten te laten glijden kan je heel goed de kit wegsnijden. Eerst grof wegsnijden, daarna “scheer” je de laatste restjes weg. Door deze methode wordt de gelcoat nauwelijks beschadigd.

2. Kit-restjes verwijderen, repareren
De laatste restjes kan je verwijderen met Aceton; Aceton lost de kit op! Dit is ook het moment om eventuele beschadigingen te repareren met polyester/gelcoat.

3. Schoonmaken
Vlak voor het opbrengen van de kit moet de rand zorgvuldig schoongemaakt worden: wij gebruikten hiervoor Sika cleaner 205.

4. Afplakken en kitten
Plak nu de rand die je gaat kitten af: de kitrand wordt ca 1cm breed dus plak de tape 5mm boven en onder de rand. Je kan crepe-tape gebruiken, maar er is ook een iets duurdere variant te koop van glad materiaal, dit werkte erg prettig. De kit (Sikaflex 291) wordt opgebracht mbv een spuitpistool. Spuit de rand goed vol en egaliseer daarna met een natte vinger (gewoon met kraanwater natmaken). Verwijder vervolgens de tape; hierdoor ontstaat een klein randje wat je weer egaliseert met een natte vinger. Wacht niet te lang met het verwijderen van de tape; als de kit uithardt wordt de rand rafelig als de tape wordt verwijderd. Bij koud weer duurt het uitharden langer. Wij verbruikten 1 koker Sikaflex 291. Let bij aanschaf op de houdbaarheid, de kit is slecht enkele maanden houdbaar. De klus koste zo’n 30 manuren, maar het resultaat was zeer bevredigend.

Ervaring na twee zeilseizoenen
De kitrand blijft mooi maar wordt wel langzamerhand wat smaller. Inmiddels hebben andere leden de kitrand met een andere kit vervangen, mogelijk zijn er betere kits verkrijgbaar dan onze Sikaflex 291. Na twee seizoenen zie je barstjes onstaan in de rand. Ook lijkt de rand weg te spoelen, de sikaflex lijkt in water op te lossen. Je ziet bij regen melkachtige vloeistof van de rand spoelen.

Tips en ervaringen van anderen
“Rotaband, deze kit zou erg duur zijn maar minder voorwerk vergen. Wellicht is dit een bruikbare tip voor een volgende keer”.
“Gebruik geen siliconenkit; alles wat in aanraking is geweest met silconen is niet meer overschilderbaar”. Meer informatie op www.sika.nl
“Ervaring met sikaflex 291 zijn niet zo goed m.b.t. verweren. Na drie jaar ga ik de kitrand weer vervangen”.
“De kitrand vervangen en gebruik gemaakt van Construction Sealer 60. Volgens de fabrikant is deze heel geschikt voor watersporttoepassingen en is UV-bestendig. Hij droogt wel erg snel en dat is tijdens het opbrengen niet altijd even prettig. We zullen over een paar jaar weten of hij gelijk had”.
“Uit ervaring kan ik je vertellen dat Polymax van Bison een prima alternatief is en niet zo gevoelig voor verwering. Bovendien kan je een aangebroken patroon veel langer bewaren (vooral in de koelkast gaat dat goed). Als je met krimpen het loslaten van de kitranden bedoelt; dit zou het gevolg kunnen zijn van een minder goede hechting, die veroorzaakt kan worden door niet goed ontvetten van de naad en/of te lang wachten met het weghalen van de schilderstape die je gebruikt om een strakke kitnaad te krijgen. Niet wachten tot je 1 hele kant hebt gedaan maar snel weghalen van de tape en zorgvuldig aanstrijken is van belang. Na twee seizoenen zijn de stukjes kitnaad bij de puttingen die ik ermee repareerde nog hagelwit en glad na wegpoetsen van het vuil, ook daar waar de zon niet komt, terwijl de Sikaflex eromheen vergrijst en weg-erodeert”.
“Bij mij zit de construction sealer er één jaar op en ik heb nog geen klachten. Over het loslaten van de kitrand werd mij door de fabrikant gemeld: zorg ervoor dat de kit maar op twee plekken hecht, want kit kan maar in één dimensie rekken. Stop je de hele naad vol met kit, dan zal het overal aan hechten zodat er weinig ruimte over blijft voor beweging. De rug van de kitnaad moet dus eigenlijk in de lucht blijven hangen terwijl alleen de randen hechten aan enerzijds de verticale dekrand en anderzijds de horizontale romprand. Je kunt dat bereiken door de naad op te vullen met een strookje afplakband. Dat leek mij wat ingewikkeld en ik heb een beperkte hoeveelheid kit gebruikt en die welliswaar afgestreken maar niet naar binnen geduwd”.
“Tweeëneenhalf jaar na mijn vorige kitobservatie; ben nog steeds tevreden over het stukje dat ik met Polymax repareerde. Is bij de bouwmarkt te krijgen. Ga dit jaar de hele kitnaad vervangen met Polymax”.
“Wij hebben voor de Mooie Marie gekozen voor een kit van Simson: MSR CA (in het buitenland is de merknaam Bostik). Dit is een kit die goed bestand is tegen zout water en UV, en die (met behulp van een primer) zelfs op gladde materialen als glas, metalen en polyester hecht. Maar Polymax lijkt mij ook een goede kit. We hebben de kitnaad laten maken door een professionele glaszetter (die maakte een kitnaad van slechts 4mm breed zonder afplaktape)”.
“Het belangrijkste is dat je de ondergrond heel erg goed schoonmaakt en ontvet. Dus alle oude kitresten verwijderen (ook de kleinste kruimeltjes), en ontvetten met ontvetter (van bijv. Ceta Bever)”.
“Polymax kent kleine verschillen tussen de eigenschappen van de gekleurde versus de transparante Polymax. Kijk op de website van Polymax. Overigens is Polymax een “gewone” polymeerkit. Polymeerkitten worden ook door andere leveranciers gemaakt”.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.