De kiel bestaat uit een in de romp gelamineerd stuk gietijzer. Bij de IF weegt de kiel 1250 kilo en is goed voor 58% van het totaalgewicht van het schip.

De kiel van de IF-E weegt 1100 kilo. De inboard diesel (gewicht MD1B  is 165 kg). Om die reden is de kiel ongeveer 150 kg. lichter door een ingekorte achterzijde. Een gedeelte van de kiel onder de kuipvloer is vervallen. De motor ligt beneden de waterlijn en fungeert zo mede als kielgewicht. Ondanks deze compensatie lijkt de IF-E iets teveel gewicht achter te hebben.

Het kielgewicht van een M26 is 1200 kg. Ook hier telt daarnaast de inbouwdiesel mee (gewicht MD5 is 111 kg.). De M26 moest gecompenseerd worden voor de plaats van de kuip helemaal achter in de romp. Om die reden werd de kiel anders gedimensioneerd, met meer gewicht voorin. Het in brochures voor de M26 aangegeven kielgewicht van 1400 kg. is dus nogal geflatteerd, ook niet als je het gewicht van de inbouwdiesel er bij betrekt.

Hijsoog

Bij de IF kan je, als je de vlonder in de kajuit wegneemt, bovenop de kiel een oog aantreffen, te gebruiken om de boot uit het water te hijsen. Meer informatie in rubriek “Winter” onder “Hoe hijst men een IF”.