De buitenste laag van de romp is de gelcoat. De kleur van de gelcoat kan worden afgelezen op het typeplaatje in de kajuit (schot in het toilet). Gelcoat koop je bij de vakhandel, o.a. polyservice in Amsterdam. Met een standaard reparatie-setje kan gelcoat van de juiste kleur worden aangemaakt en aangebracht. Je smeert een soort “stopverf” in het te repareren stukje.

Repareren van de Gelcoat

“Een Polyesterbedrijf kan Gelcoat van de juiste kleur aanmaken. De manier is om een onderdeel van je boot, een luik of zoiets, mee te nemen, zodat men de juiste kleur kan aanmaken. Vermoedelijk wit met een klein beetje bruine pigment erin. Je mengt dat in hele kleine beetjes aan en smeert dat in de beschadiging met een klein kwastje. De beschadiging moet je eerst goed schoonmaken met schuurpapier en aceton. Als de aangebrachte gelcoat wat boven de beschadiging uitsteekt, dan schuur je dit weg met waterproof. Eerst 300 en dan 600. Verwerk het materiaal bij temperaturen boven de 15C” (Fred Wisman).

Vale romp poetsen

“Na een jaar is mijn lichtgroene huid (die van mijn boot, niet mijn eigen) sterk verweerd. Vaal, vies en dof, zelfs vlekkerig. Zo eens in de twee jaar ga ik er overheen met commandant 4 om de toplaag weer schoon en glad te krijgen. Flink boenen en de commandant met schone doek eraf poetsen, eventueel met water. Daarna een eenvoudige boatwax erover, in laten trekken en uitwrijven. Het resultaat is redelijk: schoon, glad, enige glans maar niet spiegel. De vlekken zijn iedergeval weg. Inspanning: twee dagen werk, flinke spierballen c.q. spierpijn (zo’n autoboenschijf werkt dus niet; alles met de hand gaat beter).

Zoals gezegd ben ik niet echt volledig tevreden over het resultaat, ook niet qua duurzaamheid. Echt ontevreden ben ik ook niet; het volstaat. Hetzelfde procedé herhaal ik trouwens voor de bovenkant, behalve de antislip op het dek. Dat loopt op deze manier helemaal vol. Frank J. doet dat met een fijne, maar stevige borstel en dat is duidelijk te zien; zijn antislip ziet er beter uit dan die van mij”.

“Wij hebben de romp van onze IF ook aangepakt met de producten van 3M. Met een professionele poetsmachine (lijkt op een haakse slijptol, en het gewicht komt over een) is het resultaat prima. Het is overigens een beste klus en je bent er wel een weekeinde mee bezig, maar het resultaat mag er wezen”.

“De romp van mijn IF is weer cappuccino bruin en glimt tegen je op. Jouw vale rompkleur kan heel eenvoudig opgefrist worden met 3M polijst pasta. Een bus van een liter kost ca. 40 euro, maar dat is het wel waard als je het resultaat ziet. Hier voor heeft hij niet de polijstmachine gebruikt maar polijst sponzen. Gewoon met de hand en met 1 dag schiet je al lekker op, het zelfde resultaat bereik je met het bovendek. Zorg er wel voor dat de oude wasresten zijn verwijderd voordat je gaat polijsten. Anders kost het je een hoop extra energie”.