Voor het eerst: Sprintwedstrijden IF op de Kaag

//Voor het eerst: Sprintwedstrijden IF op de Kaag
De Yansa deed het goed de eerste dag

Op zaterdag en zondag 25 en 26 mei zijn op de Kaag de eerste Marieholm sprintwedstrijden gehouden in samenwerking met KWV De Kaag. Wat een jaar geleden begon als een idee aan de bar, is eind mei gerealiseerd: een officieus Nederlands Kampioenschap Sprint voor de groeiende Marieholmklasse.

Door het uitblijven van wind begonnen de wedstrijden op zaterdag met een uitstel van 2,5 uur en startte de eerste race om 14:00 uur met lichte wind. De Yansa startte meerdere malen bij pin-end, maakte een lange stuurboordslag en profiteerde maximaal van een bovenboei die niet helemaal in de wind lag. Bij de start van de zesde race probeerde de Moody Blue overmoedig om tussen startschip en de stuurboordboeg van Sister Ray te komen. De manoeuvre pakte anders uit dan zij verwachtten: de boot kon niet wegkomen tussen de andere schepen en raakte het nieuwe startschip, waarvoor deze races als pilot golden.

De rustige weersomstandigheden bleven de zaterdag de hele dag voor de zeven wedstrijden die gevaren werden. Hoe anders was de situatie op zondag: een zuidwestelijke windkracht tot 27 knopen daagde bemanning en materiaal uit om uiterste inspanning te leveren. De eerste races gaven eenzelfde beeld in uitslag als zaterdag, maar na de lunch veranderde er veel. De Yansa, leider in het klassement tot dan toe en winnaar van de zomeravond- en winterwedstrijden en Nakaag, viel terug in het klassement. Een wissel van genua naar high aspect fok van de Mission IF Possible bleek een slimme zet. De Mission IF Possible wist bij de sterke wind de laatste races veel hoogte en snelheid te houden en kon hierdoor als leider van het klassement het weekend afsluiten.

De winnaars van het weekend: Mission IF Possible

Zowel KWV De Kaag als de Nederlandse Marieholm Vereniging kijken terug op een  geslaagd evenement. Het hele weekend is er op een sportieve en gezellige manier gezeild op een prachtige locatie, zaterdagavond genoten de zeilers van een heerlijk Captains dinner en werden ambities uitgesproken voor een herhaling van het evenement volgend jaar!

Dus ook voor Marieholm-zeilers geldt: Graag naar de Kaag!

Uitslag: top drie:

1. Mission If Possible     – Hanz Zwart
  2. Sister Ray                  – Hans Verdel
  3. Red Devil 2.0             – Rino van Schie

Tekst: Pippijn Wijnhoven (voordekker Yansa)

Foto’s: Ralph Holland en anderen

meer informatie

gehele uitslag op de website van KWV De Kaag.

2019-10-16T18:39:22+01:00 28 mei 2019|