Friesland Zeilen

img_6051.jpg

Doelstellingen

Doelstelling van de NMV

Evenementen; Minimaal één 'droog' en drie 'natte' evenementen per jaar.
Er begint zich inmiddels een traditie af te tekenen met het voor de derde maal organiseren van een voorjaars-, zomer- en najaarsevenement. Dit zijn weekenden, verspreid door het land, waarbij we samenkomen met de boten en watersport wordt afgewisseld met gezelligheid en elkaars boten bewonderen. Waar voorheen de nadruk lag op het wedstrijdzeilen, zullen nu ook toer- en navigatietochten op het programma komen. Tegelijkertijd zullen de wedstrijden meer rekening gaan houden met de verschillen als gevolg van het type schip. Het Marieholmdiner op de zaterdagavond blijft bestaan (hoe kan het ook anders). Uiteindelijk is het de sfeer die deze weekenden zo enorm succesvol maken.
Daarnaast gaan we bezien of er ruimte is om eenmaal per jaar een excursie of iets dergelijks te organiseren. Gewoon even met z'n allen op een andere manier bezig zijn met de watersport.

Verenigingsblad; Het Verenigingsblad wordt minimaal tweemaal per jaar gepubliceerd.
Er wordt toch elke keer weer door de redactie een ware krachtinspanning geleverd met een Verenigingsblad wat uit zo'n 8 tot 9 rubrieken beslaat. Informatief is'ie zeker, zoals ook duidelijk wordt als je de inhoudsopgave van de vorige jaargangen er op naslaat. Interessante, leuke, informatieve Verenigingsbladen waar velen van de leden op één of andere manier aan bijdragen, ofwel door het scannen van foto's, dan wel het vertalen van artikelen naar het Nederlands, dan wel het schrijven van verslagen of anderszins. En zo moet het ook; de NMV is voor, maar zeker ook dóór de leden!

Internationale contacten; De internationale zusterorganisaties, een bron van inspiratie.
Tenslotte is het niet kinderachtig: de totale oplage van Marieholmschepen loopt toch al snel in de vele duizenden, waarvan er volgens voorzichtige schattingen toch zeker zo'n 500 in Nederland rondvaren. De meeste aktiviteiten rond deze boten zijn gecentreerd in Scandinavië; niet zo heel vreemd gezien de oorsprong enerzijds en het karakter van de boten in combinatie met de watersportmogelijkheden aldaar anderzijds. Maar ook in de UK alsmede de USA en zelfs Australië wordt met veel enthousiasme gezeild met de Marieholmboten. En veel daarvan vind in clubverband plaats, zoals ook duidelijk te zien is aan de verschillende zusterorganisaties die wij in die landen hebben. Dat we hier heel praktisch mee omgaan, mag wel blijken uit het feit dat we informatie betrekken van m.n. de Zweedse IF-organisatie ten behoeve van onderhoud en voor de technische artikelen in de nieuwsbrief. Maar ook dat we worden uitgenodigd om te participeren aan buitenlandse evenementen, zoals vorig jaar het "International Danish Championship for IF-boats" te KRAGENÆS in Denemarken.

Vraagbaak; Uitwisseling van informatie blijkt dé reden om lid te worden van de vereniging.
Het ontwikkelen, bijhouden en uitwisselen van kennis en informatie op het gebied van onderhoud en boathandling vinden we heel belangrijk binnen de vereniging. Want we kunnen altijd bijleren en er bestaan geen vragen waar iemand anders op z'n minst al eerder over heeft nagedacht. Gezamelijk weten we een heleboel, het is alleen een kwestie van het bij elkaar vegen van die kennis en informatie. Het organiseren tot een vorm dat we kunnen raadplegen. Of zelfs tot een initiatief waarbij we elkaar over en weer van dienst kunnen zijn ("Als jij me deze winter helpt met het onderhoud van m'n motor, kom ik je een dagje helpen met de reparatie van je lekkende raampjes"). En dat we als vereniging via de nieuwsbrief zelfs ongevraag advies geven, moge duidelijk zijn: niet alleen zijn we opgeschrikt over berichten van mogelijke breuk van de wantputtingen, maar we weten nu ook wanneer, hoe en waarmee we deze moeten vervangen. En dat is een hele geruststelling.