Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok

//Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok
Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok 2019-07-18T13:26:20+00:00

Home Forums Discussies Kennisbank Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 42

    Al sinds de koop van de boot stoort het me dat de rails voor genua en fok niet aan elkaar gelijk zijn. De rail voor de fok is van RVS met omgebogen kanten (ik weet niet hoe het type heet) terwijl de de genuarail van aluminium is waar de sledes omheen grijpen. Ik vind die twee naast elkaar niet mooi en sinds ik zowel een high-aspect-fok als een genua heb ook onhandig. De sledes zijn niet uitwisselbaar. Met als gevolg dat ik nu maar twee blokken aan iedere kan van het dek klaar heb staan.

    Plan is nu om de high-aspect-fok via hetzelfde type rail te laten lopen als de genuarail. Hoewel maten snel kloppen en het probleem, technisch gezien snel verholpen is, is het uiterlijk nog wel wat verschillend. Vraag is: weet iemand welk type rail ik moet kopen om dezelfde look te krijgen en wie dit aanbiedt ?

    Dan: ik weet dat er een aantal overwegingen zijn geweest over de plaats van de rail voor de fok. Weet iemand of daarover een conclusie is ? Ik heb bij de plaatsing van rails de vrijheid om te spelen met de plaats. In de lengterichting heeft de zeilmaker rekening gehouden met de plaats van de huidige rail. Ik verwacht aarom dat verder naar voren of achteren bij dit op maat gesneden exemplaar geen zin heeft. maar wellicht zijn er conclusies over hoe ver naar binnen, ik las ideeen over kajuitdak…

    Groet, Hans ten Cate
    06 3313 2103

    Peter van Santen
    Bijdrager
    Post count: 16

    Hoi Hans,

    Voor mijn nieuwe High Aspect moest het schootblok ruim 20 cm verder naar voren dan de bestaande “RVS met omgebogen kanten” rail (ik geloof dat dat een C-rail heet) aan kon. Dit omdat de schoothoek van de nieuwe fok een stuk lager/ ichter bij het dek ligt.
    Ik heb toen overwogen die rail naar voren te verplaatsen, maar dan zou ik de oude fok niet meer goed kunnen gebruiken. Dan dus maar een langere rail. Ik had bedacht er een stuk rail vóór te zetten en ‘m zo dus te verlengen, maar kon zo snel net de juiste maat vinden. Omdat ik toch al van plan was een extra rail óp het dek te plaatsen voor de genoa (meer naar binnen om hoger te kunnen varen met de genua, ik heb geen railing) besloot ik toen beide rails van het zelfde type te nemen en de slede met blok verwijderbaar te maken zodat ik het schootblok op beide rails zou kunnen gebruiken. Omdat ze op dek zouden komen wilde ik een zo laag mogelijk rail hebben om (blote) voeten niet te bezeren. Uiteindelijk heb ik geloof ik 2 Sprenger 20mm rails van anderhalve meter gekocht en die door midden gezaagd. Het viel overigens niet mee die oude RVS rail te verwijderen, over een aantal moertjes bleek de bevestigingslat van de kastjes geplaatst te zijn.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 42

    Dank voor je bijdrage Peter; sorry dat ik wat laat reageer. Ik heb inmiddels Pfeifer 25mm-rails gekocht; die ziet er exact zo uit als de genuarail die al op de boot zit. Tot nu toe heb ik alleen nog maar met de nieuwe rail over de boot gelopen en gekeken hoe en waar ik m ge plaatsen. En inderdaad zijn ook bij Olijfje de RVS C-type rails precies boven de latjes geplaatst waaraan de kastwandjes vast zijn geschroefd. Ik heb gewoon kijkend en voelend onderdeks nog geen enkel moertje kunnen ontdekken. Ik overweeg nu om de rail iets langer te maken en iets verder naar binnen naar de kajuitwand te plaatsen. Punt van twijfel is nog dat dan de moeren in het zicht gaan zitten. Alternatief is natuurlijk om de nieuwe rail over de positie van de oude rail te plaatsen. Maar dan zit ik opnieuw met de lat voor de kastjes. Wellicht kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen….

    Groet, Hans ten Cate

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 52

    Wij hebben ook een Pfeifer 25mm rail. Deze heb ik over de bestaande gaten van de bestaande rail geplaatst, maar beter zou hij nog iets verder naar binnen moeten, maar dan zit je met moeilijk weg te werken gaten in je dek.

    Hoe het binnen bij de kasten zit weet ik niet want die waren er al uit.

     

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar