13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Ik wil graag voor mijn IF een strop (laten) maken om de boot aan het hijsoog te kunnen kranen.
    Het oog is er immers voor bedoeld en lijkt mij veel minder stress te geven dan die banden om de romp die
    1) kunnen verschuiven
    2) het roer kunnen beschadigen en
    3) de romp kunnen samendrukken

    Weet iemand wat voor afmetingen die strop zou moeten hebben, van welk materiaal deze gemaakt kan worden en wie dat zou kunnen maken?
    Wat afmetingen betreft lijkt mij dat de hoogte variable moet kunnen zijn maar ik meen dat er ook een paar lijnen naar voor en/of achter dienen te lopen om de boot stabiel te houden.

    Alle input op dit onderwerp meer dan welkom.

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Peter,

    Wouter heeft verleden jaar een dergelijke strop afgeven bij de havenmeester van de Kaag west. Wij zullen de Spotgaai as vrijdag om 16.30 daar takelen. Bij voorkeur met de strop om de door jou genoemde redenen maar ook omdat we de boot op een trailer zetten en met een strop is het zwaartepunt goed zichtbaar. Als je in de gelegenheid bent om erbij te zijn kun je niet alleen de strop bekijken maar ook de techniek van het takelen. Naast de strop zijn er inderdaad nog twee lijnen noodzakelijk om te voorkomen dat het schip kantelt. Ik heb een foto van het takelen met een strop maar die krijg ik niet toegevoegd, ik stuur ‘m naar Francesca.

    groet
    Michiel

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Ik heb de foto ontvangen. Dat is nog niet helemaal wat ik bedoel want nog steeds een band onder de romp. Maar het is inderdaad wel de bedoeling om de mast te kunnen laten staan

     

    IF strop

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Een lijn onder de romp door is natuurlijk beter dan twee lijnen aan het dek bevestigen. Deze kan dunner zijn dan de hoofstrop tussen kraan en takeloog die eigenlijk het gewicht draagt.

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Je hebt gelijk. Bovendien is een lijn veel flexibeler qua lengte, en het hoeft geen super sterke/zware/dikke lijn te zijn want het gewicht hangt aan het hijsoog

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Misschien heb je wat aan deze tekening Peter,

    Groetjes van Arno.

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    De oudere types hebben daar niet een hijsoog zitten?
    Mij 70er heeft geen oog, en heb bij een paar pre 72ers ook geen oog kunnen ontdekken.

    In een ouder Marieholm verenigingsblad word het proces ook opschreven incl plaatjes van de strop.
    Weet zo even niet het jaartal/nummer. Maar meende het wel gelezen te hebben.
    Die gaf wel aan dat e de boot balanceert op de onderwantputtingen, maar dat lijkt mij niet zo handig.
    De oplossing zoals in de foto, vind ik dan heel wat beter.

    Overigens lijkt mij het takelen op de traditionele manier niet schadelijk, mits het goed gedaan word.
    In mijn log van onze boot, heb ik staan: “achterste band ter hoogte van de lieren, en dan een 3 meter strop naar de voorste band.”
    Het samendrukken van een romp, lijkt mij alleen op te gaan voor een kraan met 1 hijspunt.
    Meeste moderne bootliften zijn breed genoeg?

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Bladzijde 27, van de 2004 editie staat een stukje: https://www.marieholmvereniging.nl/wp-content/uploads/2017/07/MarieTeam_07_2004_1.pdf

    Ik heb ook een compleet handboek van een IF gescand, er daar staat ook een stukje in over het hijsen.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Heren,

    Ik heb ook nog een dergelijk hijstuig op zolder liggen, afkomstig van mijn vorige boot (een IF). Omdat ik inmiddels een M26 heb, kan ik er niks meer mee. Had hem Wouter beloofd, maar wellicht kan hij ook eigendom van de vereniging worden zodat hij gebruikt kan worden door wie dat wil?

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Ah, da’s leuk.
    De bedoeling was juist dat ik ‘m permanenent aan boord heb liggen voor het geval ‘je weet maar nooit’.
    Wil ‘m echter graag bekijken / opmeten / testen zodat ik er eentje na kan laten maken (moet alleen nog even achter komen door wie), en dan kan ik ‘m aan Wouter overdragen om namens de club te beheren.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Hoi Peter,

    Mijn strop bestaat overigens uit ‘ouderwetse’ gegalvaniseerde staalkabel. Een hele dikke voor naar de kiel, en twee dunnere voor naar de puttings. Het idee om hem aan de vereniging te schenken zal ik nog eens opperen. Je mag hem uiteraard lenen om de maten op te nemen?

    Gr. Ruben

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Ik heb inmiddels bij hijsjob.nl een rondstrop van 3 meter werklengte en sterkte van 3000kg besteld.
    Dat kost maar 12 euro excl verzendkosten. Valt dus wel mee. Heb er gelijk ook eentje van 1 meter bij besteld. Dan kan ik nog varieren in lengte.
    Met de rondstrop door het hijsoog en een lijn onder de romp door zoals op de foto van de oranje IF hierboven moet het wel gaan lukken.
    Zogauw ik uitgeprobeerd heb zal ik hier laten weten.
    Dank voor de input allemaal.

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    We hebben onlangs in Zweden twee keer gehesen met het hijsoog. In het eerste geval hadden we een strop van 3 meter en een stevige lijn onder de kiel langs. De tweede keer hadden we een strop geleend van mensen die hun boot veel op de trailer takelen. Een strop van 2 meter en een van 4.2 meter voorlangs, beide van 3 ton.

    Het takelen met een strop aan het hijsoog kan dus op verschillende manieren zolang de boot maar gestabiliseerd is tegen voorover kukelen en niet scheef kan gaan hangen. Dit laatste kan met een strop of lijn onder de boot door (bij staande mast moet de achterstag los om de strop naar voren te schuiven) of door lijnen te bevestigen aan de wantputtingen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.