Home › Forums › Discussies Kennisbank › rolreefgenua
-
AuteurBerichten
-
Beste IF-zeilers, Ik zou graag willen weten welke ervaringen jullie hebben met een rolreefgenua. Hoeveel kleiner wordt dan de genua ten opzichte van wat ik nu heb (16 vierkante meter)? De zeilmaker die ik sprak stelt dat 135% maximaal is, omdat je anders (bij 150%) niet meer met het gereefde zeil kunt varen.
Jan Sparreboom IF 3260 Arie
Beste Jan,
Ik begrijp niet zo goed wat jouw zeilmaker je vertelde. Met elke rolreefgenua kan je gereefd varen. Anders is het een gewone genua die je alleen maar helemaal uitgerold kunt zeilen , en in plaats van te strijken op kunt rollen. Bestaat ook en wordt wel eens bij wedstrijdzeilers gebruikt. Maar een serieuze rolreefgenua heeft merktekens tot hoever je die in kunt rollen. En shapetape om bij het reven het zeil vlakker te maken.
Wel is het zo dat je bij een grotere rolreefgenua meer weg moet draaien om bij erg veel wind een hanteerbaar voorzeil over te houden en daar beginnen de problemen. Ondanks de shapetape gaat de vorm er niet op vooruit. Daarbij verandert de schoothoek bij het inrollen en daarmee het aangrijpingspunt van de schoot op het dek. Dat moet je dus wel voldoende kunnen verstellen.
Toen ik nog een M26 had en daar een goede rolreefgenua voor liet maken wilde ik die perse zo groot mogelijk. Dat bleek mooi met weinig wind, maar boven windkracht 5 vond ik het zeil er niet mooi bij staan. Gelukkig had ik nog een kruisfok. Daar kwam een pees aan en verticale zeillatten, zodat ik die ook nog kon reven. Geweldig bij windkracht 6 en meer. Maar dat hield dus wel een voorzeilwissel in als er echt harde wind aan de orde was.
Op een andere M26 waar ik vaak mee voer, stond een wat kleinere rolreefgenua. Die ook bij windkracht 6 en hoger nog goed presteerde, terwijl bij weinig wind het snelheidsverschil ontzettend meeviel.
Ik zou je aanraden meerdere zeilmakers hierin te raadplegen en offertes te vragen.
Succes !
Ferdinand
Beste Ferdinand, Dank voor je uitgebreide reactie. Misschien heb ik mijn vraag wat te cryptisch geformuleerd. Het komt er op neer dat ik altijd had gedacht dat een rolreefgenua net zo groot kon zijn als mijn huidige, gewone genua. Maar dat blijkt vanwege het teveel aan zeil dat je dan moet oprollen als je reeft niet verstandig te zijn. Zoals jij ook in je eerste voorbeeld beschrijft. En om veiligheidsredenen wil ik niet op het voordek staan met windkracht 6 om het voorzeil te wisselen. De voordelen van de rolreefgenua, gemak en veiligheid wegen wat mij als toerzeiler betreft op tegen het mogelijke gemis aan snelheid. Hartelijk dank en groet, Jan
Beste Jan,
Ik heb op mijn vorige boot (M26) een nieuwe set zeilen gekocht geschikt voor een furlex rolsysteem.
Het verhaal van de zeilmaker klopt deels mijn inziens en er zijn wellicht meer overwegingen; ik heb uiteindelijk een rolgenua van 15M2 en een Highaspect van 12,5 M2 besteld.
Met name als rol-voorzeilen met maximale prestatie volledig uitgerold en niet bedoeld als reefgenua of reeffok,. dus als je maximaal oppervlak wilt kan dat vast wel alleen is het zeil dan niet zo geschikt om te reven.
Een reefbaar zeil is een compromis om vormbehoud en een presterend zeil in gereefde toestand te verkrijgen, bovendien kan je maar maximaal 1/3 van je voorzeil reven,. Daarna is het vorm en prestatie verlies te groot.
Daarnaast is een voorzeil met een hoge schoothoek praktisch tijdens het toerzeilen omdat je er dan makkelijk onderdoor kan kijken maar dat kost oppervlak en prestatie.
Wil je een breed inzetbare comfortabele reefgenua dan kom je niet aan het maximale oppervlak.
Waarom een grote genua ? De 135% geeft je een goed presterende boot met een allround zeil met licht weer is die goed aan te vullen met een genaker met slurf
Wil je maximale prestatie dan toch vaker de voorzeilen wisselen en zit je aan meer zeilen vast,.. genaker is dan nog steeds een aanvulling.
Sportieve groet,
Wouter Versluis, Hilversum
IF eeve 2407
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.