Revisie giek; onderlijkstrekker, reefinrichting en eindkap

//Revisie giek; onderlijkstrekker, reefinrichting en eindkap
Revisie giek; onderlijkstrekker, reefinrichting en eindkap 2019-03-27T23:32:44+00:00

Home Forums Discussies Kennisbank Revisie giek; onderlijkstrekker, reefinrichting en eindkap

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Anticiperend op de start van het zeilseizoen en de set nieuwe zeilen ben ik de giek van Olijfje aan het reviseren. De onderlijkstrekker was tot nu toe een touw dat van een kikker op de giek vlak bij het lummelbeslag via een katrol in de eindkap naar het oog van het onderlijk liep. Er was geen vertraging ingebouwd, de katrol zat al bij de koop vorig voorjaar al muurvast vast en de beugel waaraan de kraanlijk trekt kneep dat onvertraagde en uitgeharde touw af.

    Daarnaast denk ik over een reefinrichting Die zit er nu niet op, of beter gezegd, er zitten wat beugels en een rails op de giek, die waarschijnlijk met reven te maken hebben, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe. Nou heb iuk tot nu toe ook nog niet het idee gehad dat de IF een rif heel hard nodig heeft maar het zou leuk zijn als het een rif zetten tijdens het zeilen kan.

    Ik dit onderwerp vanwege drie redenen:
    – ik ben op zoek naar schematische weergave en foto’s van reefoplossingen op de IF en M26. Wie kan me daaraan helpen ?
    – misschien help ik iemand met het delen van mijn plan voor de onderlikstrekker die ik in de giek ga maken
    – misschien help ik iemand met plaatjes van de constructie van de eindkap, de katrol die erin zit enz.

    Eerst maar even mijn plan voor de onderlijkstrekker. Naar aanleiding van een gesprek met WWuter Versluis en de workshop van de lijnenspecialist ga ik een of twee vertragingen binnen in de giek leggen, gemaakt van D-Core 78 5mm (mooi blauw !) en low friction ringen van de Lijnenspecialist. Schematisch gaat het eruit zien als op het plaatje hieronder.

    schematische weergave onderlijkstrekker

    Ik twijfel nog waar ik het vaste punt ga zetten. vlakbij de mast of een meter of anderhalf van achteren. Achteraan heeft het voordeel dat een gat in de giek de giek minder verzwakt en dat de lijnen korter kunnen zijn. Dichtbij de mast laat meer vertraging toe omdat de bij iedere vertraging het deel naar de klem een langere beweging maakt. Heeft iemand hier een uitgewerkter idee over ?

    Om te beginnen moest een kant van de giek open. Ik heb ervoor gekozen om het uiteinde open te maken. Mocht er iets afbreken dan is het in ieder geval niet het lummelbeslag.  Dat was in die zin een goed besluit, want de eindkap was er met flink geweld, waaronder opwarmen met brander, niet af te krijgen. Een van de RVS-schroeven brak af bij een poging ze de schroeven los te draaien maar nadat de eindkap er naar mijn mening vrij af te schuiven zou moeten zijn was er geen beweging in te krijgen. Later bleek er tussen de giek en de eindkap een flinke laag corrosie of zout of beide te zitten. Daar kwam ik pas achter nadat ik een sleuf onder in de giek had geslepen om meer ruimte te creeren voor beweging.

    gleuf in giek om eindkap los te krijgen

    Voor wie ook zelf aan de slag wil; de eindkap is een mm of 25 (ik moet even schatten) in de giek geschoven bij productie. Dat randje zat muurvast in de giek. Het is me niet gelukt om zonder inkeping in de giek de kap ook maar een mm los te wrikken

    Nadat de kap los was gekomen bleek de katrol ook muurvast te zitten. Deze is gefixeerd en draait rond een paspen. Die kon met een drevel gemakkelijk uit de assebly gedreven worden. het hart van de katrol is hier van ouderwets tufnol De katrol zat vast ook weer door corrosie of zout en doordat de eindkap misschien ooit iets vervormd is. de gleuf waarin de katrol loopt is iets trapeziumvorming en dat lijkt me niet iets dat zo ontworpen is. Na wegpoetsen en schuren van de witte aanslag en siliconenspray in de tufnal (mag dat eigenlijk wel ?) liep de katrol wee rond de paspen.

    eindkap

    eindkap buitenkant schoongemaakt. De beugel is voor de kraanlijn en loopt om een RVS pen die op voor mij onbekende manier in het aluminium is bevestigd. In de binnenkant van de kap is hetRVS niet zichtbaar.

    binnenkant eindkap

    Binnenkant eindkap

     

     

    Dan de reefinrichting. De giek van Olijfje heeft een rail aan de achterkant van de giek zitten. Maar daar zat bij de aankoop geen kar bij met een of meerder katrollen. Aan de andere kan van de giek, tegenover de rail zit helemaal niets.

    Ziet iemand hoe ik hier zonder gaten te boren, ogen en/of klemmen te plaatsen een zinvolle reefinrichting mee kan realiseren ?

    Ik zou het leuk vinden om foto’s te zien van hoe anderen de reefinrichting hebben gemaakt. En daarnaast een schematische weergave, op de manier van mij eerste plaatje. Of netter natuurlijk….

    Rail op de giek, waarschijnlijk de basis van een reefinrichting

    Rail op het einde van de giek. Waarschijnlijk de basis van een reefinrichting

     

    aan de ene kan een rail, niets aan de andere kant

    Aan de linkerkant een rail, rechts niets.

    Voor tips tips over reefinsrichting hou ik me van harte aanbevolen. Foto’s en schema’s op het forum zijn helemaal prachtig !

    Groet, Hans ten Cate

     

    Hans ten Cate

    IFE-Olijfje 3002

    06 3313 2103

     

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    De onderlijkstrekker gereed voor montag in de giek. Jamme dat je dan niets meer van de mooie splitsen ziet !

    De workshop heeft voor mij zn nut gehad.

    De low friction ring van de Lijnenspecialist; simpeler,lichteren veel goedkoper en evengoed als een een blokje. Het helpt als je de Dynema-lijn netjes om de ring heen kunt splitsen. Knopen geeft veel sterkteverlies en het is de vraag of het geheel met simpel geknoopte touwtjes  mooi soepel loopt.

    De keus voor het vaste eind is gevallen op het eind van de giek vlakbij het lummelbeslag. Zo heeft de onderlijkstrekker mooi lengte en kan ik kiezen 2x of 3x vertraagd. De keus hangt af van hoe gemakkelijk het onderlijk nu onder het zeilen te trimmen is. Tot nu toe had ik geen vertraging; had alleen maar een lijn van onderlijk rechtstreeks naar een kikker. Dat kon ikl zelfs zonder druk in het zeil niet  strak krijgen. Met als gevolg dat ik niet echt kon trimmen, ik, zette het onderlijk gewoon enmalig vast.

    Nu kijken hoe het op de boot uitpakt. Ruben Oedzes stuurme al een app waarin hij aangaf al te hebben gezeild. De bofkont… Olijf staat nog op de kant.

     

    Hans ten Cate

    06 3313 2103

    Peter van Santen
    Bijdrager
    Post count: 13

    Mooi verhaal Hans, en een mooi stukje werk!
    Als je het achterste eind van de onderlijkstrekker niet rechtstreeks aan het zeil vast zet, maar door het oog heen haalt en dan aan het het eind van de giek vast zet, heb je nog een extra vertraging. In plaats van rechtstreeks dóór het oog kan je ook een blokje of low friction ring aan het oog bevestigen, maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben tussen achterlijk en bevestiging van onderlijkstrekker hebben. Ik haal ‘m gewoon door het oog en dat loopt m.i. soepel genoeg.
    Een hele simpele bevestiging van het vaste eind is gewoon een gaatje in de giek boren, daar van binnenuit de lijn door heen en er dan een knoop inleggen. Dan zie je dus altijd aan de buitenkant een knoop, maar daar kan je ook iets moois voor splitsen 😉

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Dank voor je reactie Peter. Ook voor de reactie op mn model. Hopelijk vind ik binnenkort tijd om daar vervolg op te geven middels het maken van een paar kopieen. Inderdaad kan het oog van het zeil ook nog zorgen voor vertraging. Dat is ook wat ik bedoel met dat ik kan kiezen.

    Tja. Op zich is dit natuurlijk geen opzienbarend stuk werk. Maar wellicht helpt het anderen over de streep of brengt het mensen op een idee. Mij heeft het een middag werk gekost om de giek uit elkaar te halen, de lijnen uit te meten en te splitsen (dat gaat na de workshop nu lekker snel) en de boel weer in elkaar te zetten.

    Groet, Hans ten Cate

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 49

    Heb deze winter mijn giek, eindkappen en onderlijk trekker ook gepimpt. Eindkap achterop de giek had hetzelfde probleem als bij jou Hans, en bij het eindstuk van het lummelbeslag wilde ik meer ruimte rond het draaipunt ivm het strijken van de mast.
    Ook vertrouw ik 40jaar oud gietaluminium niet zo… dus alles nieuw gemaakt van degelijk RVS, en wat blokjes nylon/POM.

    Onlangs giek gemonteerd en eerste zeiltochtje’s gemaakt en ben zeer tevreden over de vertraging van de onderlijk trekker, werkt soepel en kost nauwelijks kracht. Zal nog wat foto’s maken en plaatsen om het een en ander nog te verduidelijken.

    groetjes van Arno.

     

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Op zoek naar foto’s van reefinstallaties kwam Google vanavond met een artikel uit NMV Verenigingsblad 2004. Die geven wel ongeveer een antwoord op de vraag die ik aan het begin van deze serie stelde: wie kan me laten zien hoe de reefinstallatie met rail zou moeten werken.

    http://www.marieholmvereniging.nl/wp-content/uploads/2017/07/MarieTeam_07_2004_1.pdf

    Dit is wat ik zocht.

     

     

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Ik heb nog een reserve giek liggen.
    Goed bezig Hans, en Arno, dat is wel heeel erg mooi gedaan!
    Mocht je tijd en zin hebben, zou je nog zo’n set willen maken?

    Hans, voordat je een reefinstallatie gaat plaatsen, is het handig om te kijken naar wat voor grootzeil je gaat aanschaffen.
    Zo’n lange rai als de foto hierboven is helemaal niet nodig als je b.v. maar 2 reven hebt.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Foto van mijn reserve giek, met het reefsysteem:

     

    Mijn onderlijkstrekker loopt door de achterkap via een rolletje, door de giek heen richting lummelbeslag, waar hij weer op een rolletje naar buiten komt, met daaraan een 1 op 4 vertraging, wat redelijk adequaat is voor een grootzeil met pees door het onderlijk.

    Je zou ook voor een 1 hands reefsysteem kunnen kiezen, een If reageert prima op reven, al doe ik het anders ik stap eerst over naar een fok.

    Met trimmen kan je ook veel kracht uit je grootzeil halen, maar met zoals alles zijn daar veel verschillende meningen over.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Ik heb helemaal niet goed gelezen zie ik, je hebt al een nieuw grootzeil, en een rails voor een reefsysteem op je giek.
    Zie de foto van mijn reserve giek, dat soort blokken horen erop.
    Excuses voor mijn eerdere reacties.

    Het asje waarop de schijf van de onderlijkstrekker zit, word klem gehouden door het profiel van de giek zelf.
    Hij kan er dus nooit uitvallen, alleen als je de kap er dus af haalt kan het los.
    Ik heb bij mij inmiddels ook alles los, en een nieuw asje gemaakt, alleen nog op zoek naar een geschikte schijf.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Mooie reactie reactie ! dank je wel. Ik wil best proberen een Delrin schijf voor je te maken; dat zou niet zo moeilijk moeten zijn op mijn draaibankje.

    Die giek is helaas niet meer thuis en ik heb de maat van de schijf niet opgemeten.

    Groet, Hans ten Cate

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Dat is een aardig aanbod, waar ik graag nog een keertje gebruik van maak. Voor nu, heb ik maar een oudje bokje gesloopt voor een schijf, en heb die moeten aanpassen. Is uiteindelijk 7,2 breed, bij 20 mm geworden.

    Ik zou er eigenlijk zo groot mogelijk schijfje in willen, dan komt de lijn wat rechter t.o.v. het grootzeil.
    Ben nu een dyneema lijn aan het splitsen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar