Nieuwe buitenboordmotor

//Nieuwe buitenboordmotor
Nieuwe buitenboordmotor 2019-01-07T15:39:44+01:00

Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe buitenboordmotor

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 182

    Helaas is mijn huidige buitenboordmotor, gestolen.
    Dat was een Mercury 4takt 4pk, met 6pk carbje erop.
    Net helemaal klaar gemaakt.

    Maar er moet dus weer een andere komen, wat zou een goede optie zijn?
    Het moet licht zijn, maar wel genoeg vermogen hebben.

    Auke
    Bijdrager
    Post count: 16

    Ik heb zelf hele goede ervaringen met mijn Yamaha 8pk High Thrust.
    Is helaas wel een zware motor, maar door de grote schroef levert hij op laag toeren meer dan genoeg vermogen om het bootje voort te stuwen.
    Omdat het een tweecilinder is, loopt deze ook veel rustiger en met minder trillingen dan een 1 cilinder.

    Uit mijn hoofd weegt de motor zo’n 45 kilo, wat aardig vors is voor aan de spiegel, dit heb ik dan ook moeten verstevigen.

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 182

    De spiegel verstevigen staat ook op bij mij op de agenda, vond hem al aardig indeuken met een 6pk erachter.
    Ik denk dat ik aantal ribben strategisch ga lamineren.
    Hoe heb jij hem verstevigd?

    45kg is voor mij teveel, ik gebruik de motor ook nauwelijks.
    Het is meer de haven uit en in varen, en voor een extra zetje bij de ketelbrug.
    Daar staat vaak een golfslag wat de vaart eruit haalt, niet veilig als je onder een brug door zeilt.

    Ik vraag mij dan af of ik niet met een 3.5 pktje weg kan komen.
    De Suzuki 3.5 pk weegt ongv 11 kilo..
    Ik was eigenlijk dik tevreden met het vermogen van de 4/6pk Mercry die ik had, alleen kon ik hem doordat het een wat zwaardere motor is, niet steeds eraf halen.

    Met een lichtere motor , zou mij dat wel beter lukken (wegleggen voor veiligheid, of eraf halen voor een wedstrijd).
    Alleen een 3.5pk is wel erg licht voor een IF

    Auke
    Bijdrager
    Post count: 16

    Ik heb toen ik mijn boot kocht, 1x met een 6pk op de spiegel gevaren zonder versteviging maar vond het doodeng. Durfde eigenlijk niet harder dan stationair toerental te varen.

    Ik heb mijn spiegel daarom verstevigd met ingelamineerde latten van watervast multiplex welke verticaal in banen in de spiegel lopen. (zelfde patroon als het kajuitdak in de IF) De bevestiging van mijn motorsteun valt precies in met midden van 2 latten waardoor het wat houvast heeft. Aan de buitenkant heb ik een klein contraplaatje gemaakt waar de steun zit. Dit om de kracht over de romp iets te verdelen om haarscheurtjes in de gelcoat de voorkomen.
    Zelfs met mijn zware motor op vol vermogen geeft de spiegel geen krimp meer.

    Zelf heb ik slechte ervaringen met de nieuwe Mercury/Mariner langstaart motoren. Het startmechanisme van deze motoren is vrij goedkoop uitgevoerd en onbetrouwbaar.
    Ik kan de 1 cilinder serie van Yamaha sterk aanbevelen. (vanaf bj 2012). Als je toch maar korte stukjes vaart is een tweetakt motor misschien iets voor jou. Deze zijn een stuk lichter dan een 4 takt, maar uiterst betrouwbaar. Alleen het brandstofverbruik en de emissies liggen iets hoger.

    Ik denk inderdaad dat een 3,5 pk iets te licht is voor een IF.

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 182

    Bedankt voor je antwoord!

    De spiegel van onze IF is vrij dik, maar er zit inderdaad aardig flex in.
    Er zit bij ons wel een dik stuk hout achter, maar dat doet niet gek veel.
    Goed idee van je om de spiegel te verstevigen zoals het dak ook is verstevigd.
    Ik denk dat ik dat ook ga doen.

    4 pk vond ik wel te doen, ook met golfslag en wind, 6pk gaat beter.
    2 tact motoren vind ik eigenlijk nog best zwaar qua gewicht in vergelijking tot wat een moderne 4tact weegt.

    Jan-Paul van Zanten
    Bijdrager
    Post count: 35

    Ik heb een Yamaha 5 pk 4-takt bb uit 2017 aan de spiegel hangen. Ongeveer 30kg. Voor zover ik dat heb kunnen zien afgelopen jaar buigt en deukt er niets. Qua vermogen is het ook ok. Met 6 bft op de boeg gaat het niet heel hard meer inderdaad, maar op zich gaat het nog wel. het fatsoenlijk opbergen van het grootzeil onder een huik en eventueel de buiskap naar beneden helpt ook behoorlijk. Overigens is dat een ‘probleem’ dat zich vooral voordoet in kanalen van of naar de jachthaven. In alle andere gevallen zeil ik. Voor mij is het geen reden om een aanzienlijk zwaardere 8 pk motor aan de spiegel te hangen.

    Groet,

    Jan-Paul

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Ik ben nieuw lid. Ik ga het proberen met een Torqeedo 1kW (3pk). Voordeel van elektrisch is het koppel uit stilstand.

    Wouter Versluis
    Bijdrager
    Post count: 10

    Ik vaar nu met een oude Mercury 2 takt 4 pk sailpower deze heeft een werkschroef dat is ruim voldoende voor in en uit de haven maar heeft me ook probleemloos met knoopjes van Naarden naar de Braasem gesnord. Voordeel je tilt hem bij wedstrijden zo naar binnen (17,5 kg), nadeel vieze brommer

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Beste allen,

    Inmiddels heb ik voor het eerst met een Torqeedo Travel 1003 achter de IF op De Kaag gevaren. Tegenwind 3 BFT. Snelheid met gemak 8km per uur. Toen ik de boot ophaalde voer ik met een 6pk benzine BB nauwelijks sneller. Wat heel prettig is, is het koppel. De boot reageert heel snel op “gas”. Ook het stilleggen na achteruitvaren gaat heel snel. En dat met 1 KiloWatt. (1,4 PK). Ik ben er heel tevreden over, maar op groter water met stroming en sterke tegenwind zal een grotere motor nodig zijn denk ik.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar