Home Forums Discussies Kennisbank Nieuw grootzeil, en fok

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Ik zoek voor onze Marieholm, een nieuw grootzeil en fok.

    Liefste binnen klasseregels, of een one design.

    Wie van jullie heeft een goed betrouwbaar adres?

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Volgende week gaan we bij Molenaar kijken.

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 45

    Bernard van Vliet van Supersailstore. Ik heb laatst ook een rondje offertes gedaan. Hij kwam met de beste materialen, visie en de laagste prijs. Hij heeft al meerdere marieholms (ook van  leden) van nieuwe zeilen voorzien. Zijn verhaal staat ook ergens in een Marieteam van enkele jaren geleden.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Bedank voor je tip Jan-Paul, ik heb al contact met hem.

    Ik zoek wel een set zeilen die voldoen binnen de klasseregels.

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    We kwamen er maar niet uit met de zeilmakers in NL, en ik zag achterop een oud Mevind blaadje, een mooie advertentie staan van Edman Sails in Malmö Zweden.

    En heb hun gecontacteerd, en uiteindelijk is de keuze ook op hun gevallen.

    De wat de doorslag maakte was het prettige contact, materiaalkeuze, hun ervaring met de Marieholm IF, en ook de levertijd.

    Deze zomer het grootzeil, en van het winter een fok.

    Hou jullie wel op de hoogte, mocht er belang bij zijn.

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 146

    Ook ik ben me aan het orienteren op nieuw zeil en genua. Misschien handig om offertes te delen ?

    Ik ben voor een reparatie bij Miedema sails in Heeg geweest en ben erg goed geholpen daar. Miedema maakte zeilen voor het Gaastra-merk maar doet dat sinds een tijdje onder eigen naam. Van hen heb ik inmiddels een offerte.

     

    Hans ten Cate (IFe Olijfje, 3002)

    Generaal Gavinstraat 3

    6585WL Mook

    06 3313 2103

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hey Hans, ik heb heel wat offertes opgevraagd.

    Maar ik weet niet of het nu zo netjes is om deze te delen op een openbaar forum.

    Wel kan ik zeggen dat ik ook Miedema tot 2x aan toe heb gecontacteerd, en tot op heden nooit wat van ze heb terug gehoord.

    Geld ook voor een paar andere zeilmakers.

     

    Ik ben dus uitgeweken naar Zweden voor een nieuw grootzeil, qua prijs was het niet eens duurder dan hier in NL.

    En met een snellere levertijd zelfs (zo’n beetje de helft van de gemiddelde levertijd in NL).

    En het is dan gemaakt en ontworpen door mensen die zelf veel ervaring hebben met de IF.

     

    Hier heb ik het besteld:

     

    Binnenkort zal ik een verslagje doen mocht er interesse zijn, momenteel heb ik het erg druk.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Grootzeil is vandaag binnengekomen vanuit Zweden, het heeft ongeveer 4 weken geduurd na akkoord.

    Ben benieuwd hoe het zeilt!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

     

     

    Het zeilt ook super, erg makkelijk te trimmen.

    Loopt hoger en harder, maar dat is logisch gezien de staat va het oude zeil.

    Tot 20 graden helling klein beetje loefgierig (zowel met HA fok als Genua) daarna compleet neutraal op het roer.

    Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Jullie zijn goed bezig! Bedankt voor de verslaggeving van jullie escapades ;-). Kun je iets vertellen over je materiaalkeuze van je zeilen?

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hallo Maarten, bedankt voor het reageren.
    Wij delen graag, en hopelijk brengt het wat leven, goede informatie en ook discussie hier op het nieuwe Marieholmvereniging forum.

    Het nieuwe grootzeil is gemaakt van 280g dimension polyant https://www.dimension-polyant.com/en/Wovens_2_1_1.php
    Met daarop een coating, het is een erg sterk doek, wat zich ook bewezen heeft.
    Vooral dat laatste vond ik erg belangrijk bij doekkeuze, niet de goedkoopte maar wel 1 van de betere.

    Normaal is de toplat volledig, maar omdat ik voor leuvers heb gekozen, is het een normale lat geworden, i.v.m. het raken van de achterstag.
    De bovenste 2 latten zijn daarom wel heel mooi verjongd!
    Ik vind het een fraai ontwerp, en past binnen de klassevoorschriften!

    Al met al vind ik het echt een mooi grootzeil geworden, de leuvers zijn vastgemaakt met stukjes webbing genaaid aan het voorlijk.
    De ramen die er standaard in zitten, hebben we wel achterwege gelaten.
    Ik merk dat ik toch graag aan de lij kant van de boot zit, en zo zijn ook makkelijk de telltales te zien van de Genua of Fok.

    Ik heb gekozen voor 2 reven, maar als ik het opnieuw zou mogen bestellen, denk ik dat je met 1 (hoog) rif het prima aankan.
    Momenteel ben ik nog bezig met de afstelling van de mast, later daarover meer.

    Mvg Jeroen

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Ik heb vorige week van de 2de keer zeilen met het nieuwe grootzeil een filmpje gemaakt:

    Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Hoi Jeroen,
    Bedankt voor de info en filmpje. Ziet er strak uit! Goede boatspeed ook, schat zomaar 6 knopen terwijl er niet gek veel wind lijkt te staan. Je wilde toch ook een nieuwe ha of genua? Heb je die ook al besteld? Mag ik zo onbeleefd zijn te vragen wat het zeil, of de zeilen je hebben gekost? Ik zie dat je de genua op de originele rail voert. Aan stuurboord kant zie ik wel een binnenrail. Wel eens over gedacht om de genua op een binnenrail te voeren? Ik kreeg dat als tip zodat ik hoger aan de wind zou kunnen varen. Heb de rails en blokken inmiddels binnen maar twijfel aan het nut (bij mijn huidige genua) omdat ik de genua nu al tegen zaling en zeereling aan kan trekken. De Northsails tuning guide zegt hierover “The genoa has a flat leech section that allows us to sheet the genoa on an inner track in all conditions. The position of the track is 100 to 150 mm inboard of the standard track. The aft end of the track is 600 mm forward of the cut-out in the gunwale. The track is 500 mm long. Because of the low clew of the genoa it is important to have the spacing of the trim positions tight enough. Drilling an extra hole between factory holes, bringing the spacing down to about 50 mm will do the job.”
    Je ziet, antwoorden leiden tot nieuwe vragen 🙂 Hoewel dat laatste misschien iets is voor een nieuw draadje.
    Gr. Maarten

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hallo Maarten, Sjöfn ging daar inderdaad rond de 6 knopen, en was compleet neutraal op het roer.
    Stond een 3/4 bft, met vlagen van een zwakke 5, ik had daarvoor het grootzeil vrij bol staan.

    Tot nu toe topsnelheid (met gps gemeten) met halve tot aan de wind is 6.3 knopen, top met ruime wind, net geen halve wind 6.9 knopen.

    Er is denk ik nog meer uit te halen, maar ik kan nog niet echt goed zeilen en trimmen.
    De Genua dient vervangen te worden, die heeft een beetje een “scheppend handje”
    De huidige HA fok doet het wel goed, maar daar haal ik nog geen goede snelheid uit.
    Kom wel tegen de 5 graden hoger aan de wind, maar de snelheid is dan niet.
    De fok gebruik ik vooral met meer wind.

    Eerst maar weer eens wat sparen en bijverdienen voordat ik weer nieuwe zeilen kan aanschaffen

    Ik heb de NorthSails tuning guide een beetje naast mij neer gelegd, er staan een hoop dingen in waar ik het niet mee eens ben.
    (sommige dingen ook weer wel) Misschien wel een leuke discussie.

    Vooral met de mast zover achterover zetten wat NorthSails aanbeveel kan ik het niet vinden, ik heb ge-experimenteert met heel vee verschillende mastafstellingen, en mij bevalt een afstelling met slechts een heel klein beetje valling naar achteren toe, en ongv 3cm prebend.
    Ik ben er nog mee aan het “klooien”

    Ik heb nog niet geprobeerd om de Genua te voeren op de binnenste rails, eigenlijk niet zo de behoefte aan gehad, maar het staat wel op het lijstje om te proberen.

    Qua prijs, als je Edman sails mailt in het Engels, dan krijg je een keurig en snel antwoord terug.
    Van alle offertes, zat hij ergens in het midden, en kon het snelst leveren.

    De goedkoopste offerte zat ik op €750,- de duurste rond €2000,-
    Genua’s waren bijna allemaal tussen de €700 tot €1000,-

    Tot nu toe ben ik erg te spreken over mijn nieuwe grootzeil, je kan hem super vlak trimmen voor wat meer wind, maar ook veel vermogen geven bij lichte condities. Maar ben nog wel aan het leren.
    Je bent welkom om eens mee te zeilen, iedereen van hier trouwens!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Toevoeging/correctie:

    Vandaag nog eens geprobeerd op het IJsselmeer met ruime wind, liep zij 7.2 knopen (constant in de vlagen) dit was wel met HA fok erop en (flinke) golfslag.
    Halve tot aan de wind, liep ze 6.5 knopen (ook constant) ook met HA fok en golfslag.

    De wind wakkerdere nog meer aan, en moest hoog aan de wind wegzeilen van lagerwal. Toen heb ik de fok eraf gehaald, want de ramen zaten in het water. En toch nog steeds redelijke snelheid, ondanks steeds met de boeg uit het water komen en weer neerklappen. Volgende keer probeer ik 1 of 2 riffen, en de fok erbij.
    Denk dat dat beter is.

    Toen de wind weer wat inzakte direct de fok er weer op gedaan natuurlijk, en weer steeds over 6 knopen lopen.

    Een IF zeilt zo mooi, telkens weer van onder de indruk.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.