Modificatie zalings.

//Modificatie zalings.
Modificatie zalings. 2019-04-12T15:44:47+00:00

Home Forums Algemeen Modificatie zalings.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • Sipco Drijber
    Bijdrager
    Post count: 8

    Ik wil de zalings wat minder bewegingsvrijheid geven zodat een verminderde pijlvorm ontstaat….een stompere hoek dus. Ik heb ooit een artikeltje over deze aanpassing gelezen. De afstand van de verbindingslijn tussen de zalinguiteinden en de mastgroef zou 18 cm moeten zijn? Wie heeft dit ook gedaan en is die maat correct??.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Dat heb ik ook gedaan Spico, voor afmeting zie artikel hieronder.

    Ik heb een stukje aluminium met sikaflex tegen de zalingshouder gelijmd.
    Perfect uitgemeten, maar toch blokkeert 1 zaling sneller dan de andere.
    Bij volgende keer mast kranen pas ik het wat aan.

    Eigenlijk zou ik een betere zalinghouder willen monteren, liefst zo 1 van de seldén masten, gezien op de laatste M26’s

     

     

    Sipco Drijber
    Bijdrager
    Post count: 8

    Dank je wel Jeroen. Ik had juist het idee om de vulstukjes niet aan de voorzijde, maar aan de achterkant van het “stuikplaatje” te plakken…dan zou m.i.de pijlhoek bij belast achterstag minder scherp zijn. Maak ik ergens een denkfout? Of is dat juist niet de bedoeling van deze verandering?? Mocht dat zo zijn dan kies ik maar voor jouw oplossing. Hoe dik was je aluminium strip…?

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Het is de bedoeling dat de zalingen eerder tegen het beslag aankomen dan oorspronkelijk.
    As je de achterkant gaat blokkeren, beperk je alleen de beweging naar voren toe.
    Terwijl je juist de beweging van de zalingen, naar achteren toe wilt, beperken.

    Ik ben zelf er nog niet geheel tevreden over, en denk dus na over ander zalingsbeslag.
    Heb nog een extra set zalingbeslag van de oude mast liggen, dus misschien kan ik die wel aanpassen.

    Dus een stukje alu aan de voorzijde, aan de binnenkant plakken is de bedoeling.
    Ik heb 5mm dik alu gebruikt, gelijmd met sikaflex.
    Ik heb denk ik nog wel een stuk liggen, mocht je het nodig hebben, dan kan je wel een stuk van mij krijgen.
    Je bent ook altijd welkom om even een kijkje te nemen of mee te zeilen, en ervaren hoe dat bij mij zit.

    Sipco Drijber
    Bijdrager
    Post count: 8

    Het doel van de actie is dus om de scharnierbeweging van de zaling in voorwaartse richting te beperken!?..en niet in achterwaartse, zoals ik dacht dat het moest. Om aan de gewenste maat te komen moet je dus wat experimenteren met plaats en dikte van het vulstukje. Mijn mast ligt in de berging…ik weet wat me te doen staat. Ik heb nog diverse diktes alu strip liggen..maar dank voor je aanbod. Waar ligt je boot trouwens? Ik kom graag eens kijken.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Zwartsluis lig ik, maar ben regelmatig in Ketelhaven te vinden.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Je beperkt de beweging naar achteren toe, maar dat doe je door een blokje Alu aan de voorkant (binnenzijde) van het beslag te lijmen.
    Het is inderdaad een beetje experimenteren.

    Sipco Drijber
    Bijdrager
    Post count: 8

    Dag Jeroen, Mijn boot ligt nog steeds op de kant met de mast er naast. Is het een idee om het “vulstukje” niet tegen de mast, maar tegen de zaling te schroeven?. Het verbindingsstukje tussen boven- en onderzijde van de zaling leent zich ervoor om daar een beetje draad in te tappen zodat de boel op zijn plaats blijft? Daar heb je waarschijnlijk ook aan gedacht? en het idee verworpen??

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Hallo Sipco, dat is een mogelijkheid, maar dan riskeer je wel deuken in je mast waar de klossen/zalingen steeds “beuken” tegen de mast aan.
    De eindstop van de zalingen moet de houder zijn, en die verdeeld dan de druk naar je mast toe.
    Daarom lijkt het mij geen goed idee.

    Ik heb daarom gekozen om de klosjes tegen de zalinghouder te lijmen (niet de mast), dus aan de voorzijde van de houder.
    Mocht de behoefte er zijn, kan ik een betere foto maken, ik heb nog een losse zalinghouder liggen, en kan met pijlen evt wel aanwijzen wat ik bedoel.

    Sipco Drijber
    Bijdrager
    Post count: 8

    Ik begrijp wat je bedoelt…de foto is duidelijk. Wel een redelijk priegelwerk om het dingetje op z’n plaats te wurmen.
    Ik heb een stukje plas alu liggen van 5mm. Omdat het plat is wil het misschien kantelen over de ronding van de mastzijde van de zalinghouder?? Of heb je maar een paar cm voor-achterwaarts gebruikt?

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Je bedoeld de ronding in de zalinghouder?
    Genoeg sikaflex gebruiken, en daar het platstaf in drukken.
    Goed laten uitharden, ik had mijn twijfels of het wel bleef zitten, maar zit al dik 500 mijl prima.

    Ik ga het nog een keer anders doen als ik tijd en geld heb.
    D.m.v. afstandsbusjes monteren tussen de platstaf en de zalinghouder (die vangen de ronding op).
    En ze dan vast schroeven met moeren die aan het platstaf zijn gelast (tevens de afstandsbusjes?) , dan kan je ook makkelijker spelen met de afstand.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar