M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer

//M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer
M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer 2018-08-14T12:21:13+00:00

Home Forums Discussies Kennisbank M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Post count: 14

    Hoi,

    Sinds een maandje ben ik eigenaar van een M26. Voor zwaarder weer is deze naar mijn mening (nog) niet zo goed uitgerust. Er zit geen stormfok bij (NB Geen rolfok systeem) en en het grootzeil bevat alleen rif 1. Op mijn vorige boot (Dehler 31) had ik een dubbel rif en een stormfok. Een paar vragen:
    – Weet iemand specificaties van een stormfokje, waar ik er eventueel eentje een beetje gunstig kan bemachtigen (2e hands mag ook).
    – Is het nodig/mogelijk om een tweede rif te hebben?

    Ik plan niet om in zware omstandigheden te zeilen, maar het kan je overkomen. Dan wil ik de boel wel goed in orde hebben.

    Remon

    Paul van den Hoek
    Bijdrager
    Post count: 16

    Hoi Remon,
    Meestal is 1 rif genoeg. Ik heb een mogelijkheid voor een tweede rif, maar gebruik het tweede rif eigenlijk nooit. Maar de zeilmaker kan eenvoudig een tweede rif maken.
    Groet,
    Paul

    Anoniem
    Post count: 14

    Paul,

    Dank voor je reactie. Is er dan bij een tweede rif ook nog een aanpassing aan de giek nodig of kan het tweede rif met dezelfde reeflijn gezet worden?

    Remon

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 159

    Hey Remon, ik heb de afgelopen tijd wat waarder weer opgezocht, om te proberen wat ervaring op te doen.

    En IF of een 26 kunnen echt veel wind hebben, in mijn nieuwe grootzeil heb ik 2 riffen laten zetten.
    Maar als ik de keuze weer had gehad heb je aan 1 al genoeg, zoals Paul ook al opperde.

    Tot en met 5bft kan je door zeilen zonder te reven, vanaf eind 5 beginnende 6 zou ik dan met de normale fok en vol grootzeil gaan zeilen.
    Zorg er wel voor dat je de zeilen goed vlak kan zetten.

    Dat houd in onderlijkstrekker grootzeil vol doorhalen, de bolling van het grootzeil verder naar voren,
    en dat regel je door je voorlijkstrekker van het grootzeil, als het goed is zit die aan je giek vast (lummelbeslag op rails)
    Verder kan je de giekneerhouder los zetten.

    Zorg wel dat je vrij vlakke zeilen hebt, en oud uitgezeild grootzeil kan voor veel problemen zorgen.

    Ik ben nog experimenteren hoe je de boot gebalanceerd krijgt op de golven.
    Laatst met een goede 6bft op het IJsselmeer, en daar stonden toch best aardige golven.
    De vlagen waren wel 7bft, en ik ben toen alleen op het grootzeil verder gegaan.
    Aan de wind tegen de golven haalde ik nog best een knappe snelheid (zat relatief aan lagerwal) maar dat kon eigenlijk wel beter/comfortabeler.

    Veel plezier met je nieuwe aanwinst Remon!
    En welkom!

    Mvg Jeroen

    Anoniem
    Post count: 14

    He Jeroen,

    Dank voor je reactie en ’t welkom heten.

    Het is een prettig idee dat twee ervaren Marieholm zeilers me al kunnen zeggen dat 1 rif volstaat bij deze boot.
    Je schrijft: “Vanaf eind 5, beginnende 6 nog met vol grootzeil”. Dus vanaf zo’n 40 knopen steek je een rif, als ik het goed begrijp. Aan het idee dat de relatief kleine Marieholm dat kan hebben, moet ik nog wel wennen.
    Je experimenteert nog met de balans. Zou de oplossing in een kleine (storm) fok kunnen liggen?

    Groet,

    Remon

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 159

    Ervaren zeiler ben ik zeker niet, en ik heb mijn IF nog geen jaar zelfs.
    Dus ik ben zelf ook nog erg aan het zoekende en lerend.

    Bij 40 knopen dan zou ik wel iets meer doen dan 1 rif steken.

    Windkracht 5: 17-21 knopen
    Windkracht 6: 22- 27 knopen

    Met experimenteren doel ik meer op het fijne trimwerk van het grootzeil.
    Van wat ik begrepen heb kan je een zeilboot stabieler/comfortabeler op de golven krijgen met hoe je je grootzeil trimt.
    Als je aan de wind aan het zeilen bent, accelereert de top van je mast behoorlijk, net als dat het afremt.
    Hoe jij je grootzeil daarop afstelt kan dat gedrag beïnvloeden.

    Ik heb nu met veel wind geëxperimenteerd door alleen op het grootzeil van lagerwal weg te zeilen (was windkracht 6, met fikse stoten)
    Dat ging prima, volgende keer probeer ik 1 rif en fok. Dat lijkt mij comfortabeler, en heb je meer vermogen om weg te zeilen.

    Hou er rekening mee dat een Marieholm If of 26, 7/8ste getuigd is, het meeste zeilkracht haal je uit het grootzeil.
    Niet zoals bij topgetuigde boten, uit het voorzeil.

    Een stormfok hebben is prettig, maar hem moeten gebruiken niet.
    Voor de meeste situaties lijkt mij een reefbaar grootzeil en een normale fok (circa 10m2) voldoende.

    Anoniem
    Post count: 14

    Ik vergiste me even met de knopen 🙁

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Post count: 33

    Arno Roelofs schreef:

    He jeroen, ik sta niet achter je advies aan Remon om pas met een beginnende 6bf met je voorzeil te gaan rommelen.., zoals je als zegt haalt een IF zijn vermogen voornamelijk uit het grootzeil dus daar begin je ook het eerste met reven, acher de mast dus, daarna voor de mast.
    Als je wil weglopen van een lagerwal kan dat ook altijd beter met ook een voorzeil op omdat je dan simpelweg hoger kunt, de boot beter in balans is, de krachten op de zeilen (schoten) hanteerbaar blijven, en de krachten op het tuig beter verdeeld worden. Tijdig reven dus en met 2 zeilen blijven zeilen.
    Ik zou ook adviseren om veel eerder te reven, de boot kan het wel aan maar het is allerminst confortabel en dus ook niet veilig. Het is soms gaaf om met de gangboorden door het water te sleuren maar je gaat er geen streep harder door, het is vermoeiend om lang met zoveel helling te zeilen, en als de wind onverhoopt nog verder aantrekt krijg je de kans niet meer om te reven… onveilig dus.

    Voor de rest zou ik Remon willen adviseren om zich te verdiepen in zeiltrim, het trimmen en afstellen van het een fractioneel tuig.
    Succes.

    Groetjes van Arno.

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Post count: 33

    Ik zeil veel op het IJsselmeer. Met veel wind ontstaat daar een korte golfslag die de boot afremt. Ik begin met doorzetten van de achterstag en daarna met het vieren van de overloop. Als de boot dan nog te schuin gaat, steek ik een rif in het grootzeil. Heb ik nog te veel zeil dan ga ik over naar de high-aspect. Ik blijf zo lang mogelijk doorzeilen met de genua om geen last te hebben van de golfslag. Bij minder golven en als hoogte echt belangrijk is gaat de high-aspect er eerder op.

    Anoniem
    Post count: 14

    Michiel en Arno,

    Dank voor jullie bijdrages in deze discussie. Komt lekker tot leven zo en ik leer er veel van. Ik ga me ook eens verder verdiepen in de zeiltrimmen bij fractioneel tuig.

    Remon

    Anoniem
    Post count: 14

    High Aspect Fok?

    Ik neem aan dat dit dan een high aspect fok is? En is er dan een moment dat jullie overgaan op een andere (werk) fok. Bijvoorbeeld bij lange tochten op zee?

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 159

    Arno ik heb een erg vlak (nieuw) grootzeil, tot en met 5 bft heb ik echt niet veel helling.
    Pas vanaf einde 5 zet ik de HA fok erop.

    Dus misschien keek ik teveel vanuit het oogpunt van eigen ervaring.
    Bedankt voor het terugfluiten in ieder geval!

    Hoogte halen bij van lagerwal wegzeilen aan de wind, heb ik niet zo’n behoefte aan, ik zou dan eerder wat ruimer gaan indien mogelijk.
    In ieder geval volgende keer probeer ik het anders, wou het proberen en het ging prima op alleen het grootzeil.
    Haalde zelfs andere boten in. Stond een flinke 6 met fikse stoten van 7 net voorbij Urk

    @Remon, dat lijkt op een Neil Pryde Genua, geen Ha fok.
    Zou je hem eens kunnen opmeten?

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 159

    @Michiel, hoeveel hoger kom je met de HA fok?

    Ik twijfel soms met welke zeilvoering bij opkruisen tot 3/4bft

    Genua op ruimer, maar meer snelheid, vs HA fok erop, hoger, maar iets minder snelheid.

    Anoniem
    Post count: 14

    Jeroen,

    ’t Is inderdaad een zeil van Neil Pride. De maten:
    Voorlijk: 750
    Achterlijk: 700
    Onderlijk: 275

    Dit is dus geen HA en geen zeil voor windkracht 6?
    Dan lijkt het erop dat ik er wel wat bij moet hebben want dit is de enige fok die ik heb, behoudens nog een grotere genua van lichter materiaal.
    Correct? En zo ja hebben jullie adviezen?

    Remon

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 159

    De foto vertekende het beeld een beetje, afgaande de maten is het dan een normale fok.
    Daar kan je je prima mee redden, Met 6bft gewoon fok erop 1 rif erin, alles mooi vlak trimmen.

    Hoe goed is je grootzeil nog?

    Ik heb eventueel nog een nieuw zwaarweer grootzeil liggen, die is kleiner en gemaakt van dik dracon (wel met IF logo).
    Die mag je wel proberen, je mag ook rustig eens een keertje met mij mee gaan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar