Home Forums Discussies Kennisbank Het maken van knieverstevigingen Marieholm IF

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Wij zijn de komende tijd onze Marieholm IF een opknapbeurt aan het geven, we concentreren ons momenteel op het technische deel.
    Daarin worden de onderwantputtingen en ook de knieverstevigingen in meegenomen.

    Er zijn verschillende manieren om deze zogenaamde knieverstevigingen te maken, sommige monteren zelfs een trekstang.
    Dat is een andere manier om de krachten te verdelen.

    Het doel van de verstevigingen (in mijn mening) is het torderen van het dek ter hoogte van de wantputtingen te voorkomen.

    Als het zijwant aan de wantputting trekt komt de buitenkant van het dek (dek richting water) omhoog, en gaat het dek aan de binnenkant (dek richting mast) naar beneden (richting kiel) het tordeert dus!

    De knie versteviging maakt een verbinden van het dek naar de romp, waardoor dit een stijf geheel word en maakt het torderen niet meer mogelijk.

    Ik heb gekozen om te gaan voor de oplossing die de ontwerpen van de IF, zelf achteraf heeft getekend in de 70er jaren.
    Na de tekening bestudeerd te hebben, heb ik gekozen voor airex als mijn kernmateriaal voor de knieversteviging.
    Het is een structureel schuim, wat prima geschikt is voor een toepassing zoals deze.

    Voordat ik begon, kreeg ik advies van iemand die weet wat hij doet.
    En opperde het idee om de knie verstevigingen vooraf te maken, voordat je ze in de boot lamineert.

    Ik heb de afmetingen van de tekening aangehouden, het airex schuim is makkelijk om maat te maken met een stanley mes.
    Als je de basisplaat op maat gaat maken, hou daarin rekening met de fillet.

    De plaat is 290mm bij 290mm, maar in de breedte word er gemeten inclusief de fillets.
    Ik ben op 1 punt afgeweken van de tekening (niet door vertellen) en heb beide zijdes van de basisplaat voorzien van weefsel.
    Hiervoor heb ik bi axiaal weefsel gebruikt, en na het lamineren heb ik dat voorzien vaan peel ply.

    De “driehoeken” of de knieën is wat lastiger te lamineren, omdat je de bocht om moet.
    Mijn advies is om beide zijdes te voorzien van bi axiaal weefsel, en dat af te werken met 2 laagjes keperweefsel.
    Dit is een weefsel die goed om bochten laat werken.

    Plaat airex voor het op maat snijden:

    http://nl.tinypic.com/m/k39oy1/4

    Basis plaat van de knie lamineren met 4 lagen bi-axiaal glasweefsel, en peel ply erover:

    http://nl.tinypic.com/m/k39oyd/4

    En dan heb je een bouwpakket:

    http://nl.tinypic.com/m/k39oye/4

    Even passen in de boot, later daarover meer:

    http://nl.tinypic.com/m/k3a975/4

    Word vervolgt, als er belang bij is?

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Goed bezig Jeroen,
    En om antwoord op je laatste vraag te geven, zeker is daar interesse in hier bij de vereniging, dus blijf vooral posten zodat de werkwijze en informatie niet verloren gaat.
    Succes!

    P.s Hopelijk komt er nog een eenvoudige manier om foto’s te plaatsen..

    Groetjes van Arno.

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Dank voor je bijdrage Jeroen.
    Ik heb zeker interesse in het vervolg!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Het vervolg is in de maak, ik wacht even op beter/warmer weer om de knieën in de boot te lamineren.
    Ik heb ze al wel op hun plek gelijmd.

    Mooi om te horen dat er interesse voor is!

    Adri van de Velde
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

    Ik heb het vorige winter gedaan met verwarming in de boot, ging prima.
    Heb er foto`s van op mijn telefoon.
    Ik wil ze wel via whatsapp sturen, mijn nummer is 0653298341.
    Of ik zet ze op de facebookgroep, dat kan ook

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hey Adri, bedankt voor je aanbod en suggestie over de kachel!

    Foto’s zijn niet nodig, dit topic is meer bedoeld als verslag voor als iemand dit ook zelf wilt gaan doen.
    Er komen dus nog foto’s van het resultaat!

    Op dit moment zijn de knieverstevigingen gelijmd, en wacht ik op wat warmer weer om ze te lamineren.
    Een kachel kan wel, maar dan staat er onbeheerd een kachel te draaien aan boord.

    Hier een foto van hoe het nu is:
    http://nl.tinypic.com/m/k3lzds/4

    Verslag volgt later, daar neem ik even de tijd voor om te schrijven.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Knieverstevigingen maken deel 2 lijmen

    In deel 1 hebben we de onderdelen van de knieverstevigingen gemaakt, nu gaan we de onderdelen in de boot lijmen, en daarna gaan we lamineren (deel 3) .
    De meeste IF’s of m26 hebben op de plek waar de verstevigingen moeten komen, schuimvinyl zitten.
    Dit moet verwijdert worden, soms loopt het door achter de kastjes.
    Je kan het met een scherp mesje ter hoogte van de kastjes doorsnijden, en het eraf trekken.

    De lijmresten die het schuimvinyl achterlaat heb ik met een nylon borstel op een boormachine verwijdert.
    Gebruikt wel een goed stofmasker, het spul irriteert nogal je luchtwegen!

    Het is belangenrijk dat je de ondergrond goed ontdoet van lijmresten en dat je de boel goed schuurt.
    Ontvet ook voordat je gaat schuren.

    Het lijmen:
    Ik heb gekozen om eerst de basisplaat te lijmen aan de romp, om na droging de knie zelf netjes pas te maken, en die achteraf erin te lijmen.
    Je kan lijmen met epoxy en aerosil, of iets vergelijkbaars (geen polyester gebruiken, dit hecht slecht op oud polyester).
    Ik heb epoxy met stewathix gebruikt, dit meng je totdat je bijna een deegachtige substantie hebt, het moet in ieder geval blijven staan in de mengbeker.
    Dat laatste is erg belangenrijk!

    De romp is niet vlak, maar de basisplaat wel.
    Om die oneffenheden en lichte kromming te overbruggen, zal je dus een flinke hoeveelheid ingedikte epoxy moeten aanmaken.
    Want hoe groter het draagvlak, hoe beter de krachten worden verdeeld!

    In mijn geval ging er 300gram epoxy per kant op.
    Smeer het oppervlakte van de romp ter plekke van waar de plaat moet komen, in met een spatel.
    Datzelfde doe je met de basisplaat, druk nu de basisplaat met een lichte druk op zin plek.
    Probeer dat er overal een klein beetje ingedikte epoxy tussenuit komt (niet teveel)
    Zo weet je dat het spul goed verdeelt zit, en hoe meer er tussen de romp en basisplaat zit, hoe betere lijmverbinding je hebt.

    Nu blijft dit niet op zijn plek zitten, ik heb daarvoor buigzame latjes op maat gemaakt, 1 die er tegenaan drukt (lichte druk) en 2 latjes die de plaat op hoogte houden.

    Zorg ervoor dat alles goed op zijn plek blijft!
    Laat dit een dag of 2 goed uitharden, daarna kan je de kniestuk pasmaken naar wens en die erin lijmen.

    Het kniestuk:
    In de tekening van Tord Sundén staat dat er een kleine ruimte zit tussen het kniestuk en de contraplaat voor de wantputtingen. Vermoedelijk vanwege het borgplaatje?
    Ik ga de wantputtingen vervangen voor nieuwe wichard oogbouten met borgmoeren erop, en heb het borgplaatje niet meer nodig!
    Ik heb dus gekozen, om het kniestuk te laten aansluiten aan de contraplaat!

    Nu geld ook voor het lijmen, hoe meer lijm hoe sterker de verbinding.
    Dus als je een mm of 5 tot meer aanhoud voor de lijmverbinding dan is dit prima.
    Maar ik heb gekozen om het kniestuk erg strak te laten aansluiten.
    Om toch een goede lijmverbinding te krijgen, heb ik in het schuim (dus tussen het laminaat, zie foto) een geul gefreesd (dremel met slijpsteentje) zodat ik de geul kan opvullen met stewathix ingedikte epoxy. Dit doe je allen aan de bovenkant!
    Wederom zorg voor passende buigzame latjes die ervoor zorgen dat de boel op hun plek blijft.
    Volgende keer gaan we lamineren.

    “Werkplaats”:
    http://nl.tinypic.com/m/k3maza/4

    Smeren:
    http://nl.tinypic.com/m/k3mazc/4

    Basisplaat erin lijmen en op de plaats houden met buigzame latjes:
    http://nl.tinypic.com/m/k3maz8/4

    Geultje maken in het kniestuk:
    http://nl.tinypic.com/m/k3mayx/4

    Ingedikte epoxy erin:
    http://nl.tinypic.com/m/k3maz5/4

    Resultaat na het lijmen, volgende keer fillets maken en lamineren!
    http://nl.tinypic.com/m/k3lzds/4

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Goed en duidelijk verhaal!
    Ik kijk al uit naar deel 3 😉

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Deel 3: Pre Fab knieën vast lamineren aan romp en dek.

    De knie is nu in elkaar geplakt en zit vast aan de romp en dek, maar plakken alleen is niet voldoende om een sterk geheel te maken.

    De knie moet dus vast gelamineerd worden aan de romp en het dek, naast dat je het gaat lamineren,  ga je ook fillets maken.

    Fillets maken

    Voordat je gaat lamineren maak je een fillet rondom de basisplaat en de knie, wederom kan je zelf kiezen welk materiaal je hiervoor gebruikt, ik heb rode microballoons en epoxy gebruikt.

    Maak er een goed dik papje van zodat het goed blijft staan (erg belangenrijk!)

    Maak nu een fillet rondom de basisplaat en tussen de basisplaat en de knie.

    Voor de fillet van de romp naar de basisplaat (is een vrij dikke fillet) kan je een flexibele spatel, een pvc buisje of zelfs een pizzasnijder gebruiken.

    Zo zien de fillets er dan uit:

    Laat de fillets NIET uitharden voordat je gaat lamineren, dus na het maken van de fillets ga je direct door met lamineren. Dit zorgt voor optimale sterkte!

     

    Lamineren

    Probeer het lamineren (en ook de fillets) op te splitsen in 2 sessies.

    Doe b.v. eerst het romp gedeelte, en een dag later het dek gedeelte.

    Zo hou je het overzichtelijk, en verdeel je de werkzaamheden, het is behoorlijk wat werk en je hebt beperkte tijd om te lamineren.

     

    De knie vast lamineren doen we op de volgende manier:

    Knip van hetzelfde bi-axiaal weefsel waarmee je de knie hebt gemaakt, stroken van 10cm breed.

    De lengte is afhankelijk van het formaat knie, en hoe je het wilt afwerken.

    Op de foto zie je stroken glasweefsel, die we gebruiken om de knie te lamineren:

     

    We gaan 4 stroken glasweefsel per fillet aanbrengen, elke strook/laag iets verspringend t.o.v. elkaar.

    Leg een stuk folie op een vlakke ondergrond, leg daarop de stroken die je wilt lamineren.

    Breng epoxy aan, en verdeel de epoxy met een plastic spatel zodat elke strook verzadigd is met epoxy.

    Nu gaan we lamineren, begin op de romp, en eindig ruim op de basisplaat (andersom mag ook)

    Dat geld ook voor de basisplaat naar de knie toe!

    Nadat je elke laag op zijn plaats hebt aangebracht, tamponeer je met een wegwerpkwast alle lucht eruit.

    Op de foto kan je zien hoe elke laag verspringt t.o.v. elkaar (ik heb het geschuurd zodat je het beter kan zien)

    Let niet al te vel op de afwerking aan de onderkant van de basisplaat naar knie, dat komt later.

    Dit proces herhaal je dus op elke fillet verbinding.

    Dus per plaat (alleen verticale gedeelte!) 20 stroken van 10cm breed x lengte erop.

    Van romp naar basisplaat, van basisplaat naar knie.

    5 fillets x 4 stroken = 20 stroken van 10 cm breedte x lengte bi- axiaal glasweefsel voor alleen het rompgedeelte.

     

    Als dit droog is, lamineer je het dek gedeelte, en hiervoor gelden dezelfde regels.

    Ik heb ervoor gekozen om de contraplaat mee te lamineren, hiervoor dien je de wantputtingen te demonteren, en heb je meer stroken bi-axiaal nodig.

    Dat zie er dan zo uit (let niet op de overtolligheid, en op deze foto kan je de laagjes niet zien omdat het nog nat is):

    Totaalplaatje zonder nabewerking:

    Hierna volgt nog een deel over afwerking en een nawoord.

    Met dank aan Noballast van het zeilersforum voor de ideeën!

    Mochten er vragen zijn, pb via het forum of mail mij gerust.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Overtolligheden weggeschuurd, en klaar voor afwerking:

    Voelt erg stevig aan!!

    Adri van de Velde
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

    Ziet er prima uit.
    Ik heb het zelf allemaal in één dag gedaan, juist om nat in nat (sterk) te kunnen werken.
    De fillets heb ik met epoxyplamuur gezet, als dat een paar uur staat is het stijf genoeg om verder aan te werken.
    Bovendien spaar je een hoop tijd en zooi uit als je niet hoeft te schuren.

    Ik heb trouwens de oude lijm verwijdert met een fohn en een staalborstel wat best vlot ging en ontvet met aceton.
    Bij allebei (KOOL)masker dragen.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hey Adri, bedankt voor je reactie dat vind ik leuk en word gewaardeerd!

     

    Zoals deze knieën gemaakt zijn lukt het niet in 1 dag.

    Ik neem aan dat jij ook weefsel hebt lopen onder de hoekstukken door, en achterop het schuim (dus richting de romp)?

    Ik vind dat erg knap als je dat in 1x lukt, dat doe ik je niet na!

     

    qua tijd zit ik op

    1 middag de “pre fab” knieën (thuis) maken

    Een paar uurtjes om ze erin te lijmen

    2 middagen om te lamineren, dit kan je ook in 1 dag doen, maar dat is best een lange zit.

    En dan nog de tijd die het kost om de ondergrond te reinigen.

     

    Ik kan je garanderen dat dit echt sterk is, en echt sterk aan de boot vast zit.

    Qua afwerking kies ik voor HB coat, en daarover een DD lak mat wit.

    Daarover volgt nog een verslag, maar dat komt over een paar maanden pas.

     

    Ik hoop dat jullie wat aan dit verslag hebben, en wellicht inspiratie vinden om zoiets zelf te doen.

    Of dat jullie snappen/waarderen waarom dit soort werkzaamheden een bepaald bedrag kosten bij een specialist.

    Dit was mijn eerste grote project in glasweefsel, en heb echt geprobeerd om alles te snappen, met name hoe de knieverstevigingen werken.

    Meer volgt!

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hoi Jeroen,

    Ziet er prima uit, mooi werk. Duidelijk omschreven ook, bedankt voor het delen.  Top!

    groetjes van Arno.

     

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Dank voor het vervolg Jeroen, fijn dat er nu ook foto’s direct geplaatst kunnen worden.

    Wat is eigenlijk de functie van de basisplaat? Ik kan me zo voorstellen dat het met krachten verdeling te maken moet hebben, maar waarom wordt er dan aan het dek ook niet eentje gebruikt?

    Zou je ook zonder basisplaat kunnen doen en knieen rechtsreeks aan romp lijmen? Het lamineren met weefsel zorgt immers ook voor kracht verdeling …

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Daar heb je een goed punt Peter!

    Waarom Tord Sundén dat niet zo ontworpen heeft, vroeg ik mij in eerste instantie ook af.

    Ik denk dat de meeste kracht opgevangen en verdeeld word door de basisplaat, en dat het gedeelte aan het dek de kracht alleen overbrengt.

    En dat er daarom geen behoefte is aan een dikke plaat daar boven aan.

    Bovendien is dat een sandwich constructie, terwijl de romp puur polyester is.

    Ik ga het nog mooi afwerken  met een paar lagen hb coat, en maak dan wat verse foto’s

    Heb het nu niet mooi op de foto staan vind ik.

    Bedankt voor je reactie!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.