Home Forums Discussies Kennisbank Ervaringen overstap van diesel naar GTL

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • Ronald Blankevoort
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

    Welke ervaringen hebben mensen opgedaan bij het overstappen van diesel naar GTL met een MD5A.
    Zijn er specifieke punten van aandacht of aanbevelingen?

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Ronald,

    Ik heb zelf nog geen ervaring maar in Zeilen en in het blad van de Toerszeilers is er uitvoerig over geschreven.

    Michiel

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 1

    Wij hebben dit jaar voor het eerst gevaren Met GTL. DE motor een MD1B heeft er goed op gelopen, we hadden minder diesel geur, schonere uitlaat. Helaas op het eind van de vakantie weer gewone diesel moeten tanken pomp Legerstee in Heusden was gesloten. Zijn gevaren met GTL van Nijmegen naar Friesland Uitdam over de Vecht en Merwedekanaal weer naar Nijmegen.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hallo Ronald,

    Wij hebben welliswaar geen MD5A maar een moderne Vetus 11pk in onze IFE, maar wou toch even zeggen dat wij hiermee in het afgelopen voorjaar, na een brandstoftankrevisie, voledig overgestapt zijn op GTL.
    Ik ervaar alle voordelen die er over gezegd worden en ook ons Taylers dieselkacheltje brandt er heerlijk (geurloos) op.
    Wij gaan in elk geval nooit meer iets anders tanken.

    Groetjes van Arno

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Hoi Arno en Cor,

    Voor mij als voormalig IF-vaarder is diesel een nieuwe brandstof. Gezien de voordelen en op aanraden van de werf overweeg ik ook om op GTL te gaan varen. Ik vraag me alleen af of ik dat zo kan bijmengen bij de bestaande diesel of dat eerst de hele tank en het brandstofsysteem leeg en gereinigd moeten worden? Heb voor de winter de dieseltank namelijk nog afgetopt met diesel om bacteriegroei te beperken …

    Gr. Ruben
    M26 Johanna

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hallo Ruben,

    Je kan GTL gewoon mengen met gewone diesel, is geen enkel probleem.

    Groetjes van Arno
    IFe Vår Eric

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Bedankt Arno! Ga ik zodra ik bij moet vullen over op GTL.

    Lauran Schaap
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

    Michiel noemt het nummer in zeilen. Dat was voor mij reden om er (voorlopig) mee te stoppen. Het belangrijkste nadeel van gtl is het ontbreken van het seal swell effect, waardoor slangen en aansluitingen kunnen gaan lekken. Diesel zorgt ervoor dat bijvoorbeeld pakkingen en afdichtringen opzwellen. Volvo Penta: “het gebruik van gtl in motoren die reeds op normale diesel hebben gedraaid, wordt afgeraden”.

    Ronald Blankevoort
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

    Beste Lauran,

    ik heb ook contact gezocht met Fer de Dieseldokter.
    Onderstaand zijn reactie:
    Je kan zonder probleem over gaan naar GTL diesel, het enige wat kan gebeuren is dat de O-ring die op de brandstofpomp persklep zit gaat lekken. Dit is een O-ring van z’n 2 euro die makkelijk zelf te vervangen is, dit staat ook op mijn site beschreven.
    http://dieseldokter.nl/
    Ik ga het komend vaarseizoen dan toch uitproberen. Wordt dus vervolgd.

    Gr. Rnald Blankevoort
    Vår Båt

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 5

    Beste clubgenoten, dit topic is al weer enkele jaren oud en mijn vraag is of er ondertussen meer ervaringen betreffende GTL zijn en natuurlijk hoe die ervaringen zijn. Ik overweeg om GTL diesel voor de originele MD5a motor te gaan gebruiken, maar ga liefst niet over een nacht ijs.

    Ronald Blankevoort
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

    Beste Rolf,

    recent tijdens een Webinar van Zeilen over motoronderhoud ook de vraag gesteld.

    Hierbij hun reactie:

    4. Is GTL diesel beter dan gewone diesel? En voorkomt GTL bacterie groei?
    GTL staat voor gas-to-liquid en is niet perse ‘’beter’’ dan gewone diesel. Wel schoner, het geeft ook minder bacterie groei. Bij GTL moet je wel vaker de rubberafdichtingen controleren.

    5. Kan je diesel en GTL door elkaar gebruiken?
    Dat zou ik proberen te voorkomen. Motoren laten vaak een slijtpatroon zien. Andere verbranding = andere belasting van onderdelen. Het zal niet direct kwaad kunnen, maar diesel houden niet van verrassingen en veranderingen.

    Ik zelf heb eerder al deze afweging gemaakt, er dus voor gekozen het niet door elkaar te gebruiken. Heb een 10 liter tankinhoud en daarnaast 2x een 5 ltr. jerrycan. Ben daardoor eigenlijk min of meer gedwongen het dan door elkaar te gebruiken en had daar geen goed gevoel bij.

    M.v.g. Ronald Blankevoort

     

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.