Home Forums Discussies Kennisbank Een nieuw roer afwerken

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hey Albert, de blokkeerblokjes zitten vast met schroeven en kit.

    Als je het roer naar 1 kant drukt, kan je de schroeven eruit draaien (misschien dat ze verborgen zitten achter een beetje kit)

    Wat betreft de maatvoering voor bussen, zal je moeten kijken naar hoe jou roerbeslag er aan toe is.

    Meestal is de onderste meer versleten dan de andere 2, die vergissing had ik ook gemaakt namelijk.

    En ik heb gewoon weer het systeem met de rubberen o-ringen aangehouden.

    Albert
    Moderator
    Aantal berichten: 25

    Een o-ring is toch alleen effectief voor afdichten / waterdicht maken? Op langer termijn lijkt het me niet voldoende dempen. Ik zit zelf nu naar deze te kijken: iglidur® glijlager met flens op igus.nl

    Alleen even de juiste maten vinden.. Toch weer even het water in komend weekend denk ik!

    Alleen lijkt me opboren van het gat aan de boot lastig omdat je bijna geen ruimte hebt tegen de spiegel

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 81

    Albert,

    Bij mij was het roerbeslag dusdanig versleten dat ik er geen orginele maten van heb. Het beslag aan de boot heb ik geruimd met een handruimer van 16mm. (meteen een antwoord op je vraag) en er busjes van 16.10mm in geperst.

    De pennen van de vingerlingen heb ik vervangen door 12 mm RVS 316L.

    De blokker blokjes zitten orgineel gelijmd met kit, niet geschroefd. Deze zijn makelijk te verwijderen door met een los ijzerzaagje door de kitnaad te ‘zagen’

    P.s  Bij ons bezorgde het rammelende roer ook slapeloze nachten 🙂

    succes!  Groetjes van Arno.

    Albert
    Moderator
    Aantal berichten: 25

    Arno, Jeroen, bedankt voor de hints. Ik ga er mee aan de slag!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Is het nog gelukt Albert, ook met het stukje lummelbeslag wat ik je heb opgestuurd?

    Bij de oudere polyester roeren zitten de blokkeerblokjes geschroefd en gekit, de nieuwere “plastic” roeren zitten de blokkeerblokjes gelijmd.

    Ik heb ze in ieder gelijmd en met helicoils in epoxy pluggen geschroefd met m4 boutjes.

    Sjöfn ligt nu weer 4 maanden in het water en we hebben ruim 350 mijl gezeild, misschien nog wel meer zelfs.

    Tot nu toe bevalt het roer uitstekend, geeft geen krimp, erg stijf roer.
    Reageert veel sneller als met het oude roer, de achterkant van het roer is nu ook een stuk dunner als voorheen.

    Nog een plaatje van tijdens de werkzaamheden:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hier nog een plaatje van het beslag aan de boot, heb het eruit gehaald, omdat er een klein uitlijningsprobleem in zat, waarschijnlijk al vanaf nieuw.

    Ik had delrin bussen laten draaien voor in de “ogen”, maar uiteindelijk geen tijd meer gehad om ze te monteren (moest met een kolomboor uitgeboord worden) Het zit nu zoals het origineel ook zet met o-ringen, roer is muisstil, zodra de ringen versleten zijn gaan de bussen erin.

    Word nog weer vervolgd dus.

     

    De nieuwe blokkeerblokjes gemonteerd:

     

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.