Home Forums Discussies Kennisbank Een nieuw roer afwerken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Een nieuw roer voor een Marieholm IF:

    Een lang verhaal (nog steeds lopend verhaal) in het kort.

    Wij hadden wat pech met de aanschaf van onze Marieholm IF.

    O.a. de mast bleek een keertje gebroken te zijn, en amateuristisch in elkaar geflanst, vervolgens is de “reparatie” weg gemoffeld.

    Naast nog meer “ontdekkingen” geconcludeerd dat het roer best ver heen was.

    Een medezeiler die wel eens zeilboten opknapt, bood aan om een nieuw roer te bouwen.

    Dit roer heeft hij gemaakt naar de afmetingen van de originele bouwtekening, en opgebouwd van Red Ceder verspringend aan elkaar gelijmd met vingerlassen.

    Hierna is het in glasweefsel en epoxy gezet, met het bovenste deel in 2x maal extra weefsel.

    Red Ceder verlijmen:

    Op maat gezaagd:

    Onze IF is van 1970, deze heeft/had nog het oude type vingerling.

    Dit zijn gewoon bronzen rondstaf, gebogen in 90 graden en in het roer gelamineerd.

    De vingerlingen waren allemaal versleten, en onderhevig aan scheurtjes.

    Hier een foto van de gedemonteerde vingerling:

    Ik heb ervoor gekozen om over te gaan naar de nieuwe type vingerlingen zoals in de later IF’s en M26’ers

    Via Göran Helmer is nieuw beslag besteld.

    In de tussentijd totdat die geleverd werden, heeft Jachtservice Jepma een stukje beslag uitgeleend!

    Waarvoor grote dank!

    Dit is het nieuwe beslag:

     

    De afwerking was voor mijn rekening:

     

    Meer plaatjes volgen nog mocht er behoefte aan zijn?

    Ik ben nog bezig met afwerken, moet straks de roerplaten terug plaatsen, en schilderen natuurlijk.

    Nogmaals erg bedankt Tjitse voor het bouwen van het roer, Jepma jachtservice voor het lenen van het stukje beslag, en straks een mooie nette mast!

    Mvg Jeroen

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Totaalplaatje na alles in de HB coat te hebben gezet:

     

    Roerplaten er weer op, hierna de gaten groter geboord en volgegoten met epoxy.

    Zo is de kern van het roer goed beschermd tegen inwatering,

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Eerste laag double coat zit erop:

     

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Met daglicht:

     

    Antifouling word Coppercoat

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Epoxy met koper erin, erop gerold:

    3 lagen in totaal

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

    Mooi hoor.

    Heb je enig idee hoe dit roer zich qua gewicht verhoudt tot het origineel?

    Wordt straks belangrijk om beslag op de romp goed uit te lijnen zodat het roer niet vastloopt en het beslag niet onnodig slijt. Hoe doe je dat? Eerst losje monteren, roer er aan hangen en pas dan vast draaien?

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Ik heb wat stapjes overgeslagen in de openingspost.

    Vooraf aan de bouw, heb ik voor de bouwer een mal gemaakt met daarop de afmetingen van het beslag aan de boot.

    Toen het roer eenmaal gebouwd was, hebben we de nieuwe vingerlingen aan de boot gemonteerd.

    Roer erin gehangen, alles gecontroleerd, en toen pas de gaten geboord voor vingerlingen .

    Er komen denk ik nog dunne delrin ringen tussen beslag van de boot en het beslag van het roer.

    Al zit dat er origineel niet tussen.

    Qua gewicht scheelde het behoorlijk, maar het oude roer was wel ingewaterd.

    Wat het exact scheelt moet ik nog wegen.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

    Nu je alles nieuw hebt zou ik zeker kunstof ringen gebruiken tussen het beslag. Bij mij was het brons zeer onregelmatig ingelopen, heb alles nu mooi vlak en haaks gevijld (nog niet op de foto..) en ga er nu ook ringen tussen leggen.

    Ook heb ik kunstof lagerbusjes gemaakt en die in het beslag geperst, hopelijk los ik hiermee het eeuwig rammelende roerprobleem definitief op, in plaats van het originele kwetsbare o-ring systeem.

     

     

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91
    Niek van der Sluis
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Een indrukwekkende aanpak.
    Vraag aan Arno: van welke soort kunststof heb je de busjes gemaakt?

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

    Niek, de lagerbusjes zijn gemaakt van een werkstof waar lagers van worden gemaakt in de levensmiddelen industrie,  er viel per ongeluk een afvalstukje in de gereedschapkist.. :))

    Het maakt mijns inziens niet zoveel uit waarvan je de lagerbusjes maakt, Nylon, Delrin, POM, voldoet allemaal wel aan de lage belasting en beweging die het moet kunnen weerstaan.Vriend van mij heeft een hele vooraad gedraaid, zodat ik er om de paar jaar nieuwe in kan persen mocht dat nodig zijn.

    groetjes van Arno.

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Hey Arno, dat is een erg nette oplossing, heb je nog meer van dat soort busjes?

    Anders wil ik wel een setje van je kopen.

    Want ik vertrouw de o ringen ook niet, ze gaan erg gemakkelijk kapot.

    Anders stuur me maar een e-mail naar Sonador1984 @ hotmail.com

    Ik ben nog druk bezig met het roer, ben nu nieuwe blokkeerblokjes aan het maken.

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Vanmiddag heb ik het roerbeslag van de Mariehol af gehaald, is nog best wel een klusje om het eruit te krijgen.

    Zo kan ik een paar dingen doen, Makkelijker om nieuwe delrin bussen erin te maken zoals Arno bedacht heeft!

    Ze voorzien van nieuwe kit, en het strak maken van de achterzijde met schilderen straks.

    En nog 1 ding, maar later daar meer over.

    Ook nog de tijd genomen om de nieuwe waterlijnstreep erop te zetten:

    En de oude blokeerblokjes staken erg schraal af tegen het mooie nieuwe roer.

    Dus nieuwe gemaakt:

    Eerst het roer afgeplakt met folie, en daarop 2 aagjes bi axiaal glasweefsel omheen gelamineerd.

    Eenmaal uitgehard, heb je een mooi omhulsel wat je kan ingieten.

    Ik heb het ingegoten met gehakselde glasweefsel en epoxy, en daarna op maat gezaagd.

    Origineel zitten ze vast met schroeven, ik ga ze vast zetten met m4 boutjes.

    Daarvoor heb ik het roer ingeboord t.h.v. de montage plekken, en ingegoten met west systems 404 en epoxy .

    Daar tap ik dan het draad in.

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 278

    Het roer is helemaal af, klaar voor gebruik:

     

     

     

    Let niet op het kleurverschil, dat word de nieuwe kleur wanneer we aan schilderen toe komen.

    De blokkeerblokjes zitten vast met helicoils in het getapte ingedikte epoxy.

    Als extra zekerheid, zijn de helicoils gelijmd, en de blokjes zitten ook weer gelijmd aan het roer met sikaflex.

    Albert
    Moderator
    Aantal berichten: 25

    Mooi nieuw roer! Ik heb ook wel eens van iemand de hint gekregen om de platen rvs langer te laten doorlopen naar beneden vergeleken met het origineel. Om met een volgelopen roer hem minder snel kapot te trekken in zwaar weer. Aangezien ik er ook regelmatig mee de zee op ga staat dit nog wel op mijn lijst van voorbereidingen.

    Dit weekend heb ik voor anker gelegen en aan boord (geprobeerd) te slapen. Blijkt dat het roer bij mij inmiddels ook dusdanig los in het schip zit dat de helmstok vastzetten niet voldoende is om roer stil te krijgen in de golven. Als je aan dek staat hoor je het niet, maar voorin de punt komen de trillingen blijkbaar samen.

    Ik zit er heel optimistisch aan te denken om nu onderhoud voor te bereiden en dan in dag in de banden het te repareren. Aan de blokkeerblokjes kon ik niet zien hoe deze bevestigd zaten aan het roer. Weet iemand hoe dat (bij een ’78 IF) zit? Dat ik ze makkelijk los krijg.

    @Arno: Heb je de maten van die busjes/beslag-as toevallig nog? Dan zou ik ook wat busjes kunnen draaien.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.