Home Forums Discussies Kennisbank Dek doorvoer mastbedrading

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Ik ben lekker aan het knutselen, en ben nu bezig met meer klein priegelwerk.
    Zo ook het dek doorvoer voor de mast bedrading.

    Inmiddels heb ik het oude dek doorvoer verwijderd, en gelukkig is de balk bij mij nog in uitstekende staat, mooi droog.
    Het gat heb ik in gegoten met epoxy en gehakselde glasweefsel.

    Waarom is af fabriek het dek doorvoer, dwars door de mastondersteuning balk geboord/gemonteerd?
    Is er enig bezwaar om hem wat verder naar achteren te monteren?
    Dus eigenlijk naast/achter de mastondersteuning.

    Het enigste bezwaar wat ik zou kunnen bedenken, is dat het misschien in de weg zit met vallen of de giekneerhouder?
    Hoor graag jullie gedachten erover.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hoi Jeroen,

    Bij onze If zit de dekdoorvoer net achter de mastbalk en dat kan allemaal net, maar dat is afhankelijk van je dek lay-out en je mastvoet.
    Ik heb een zwanehals gebruikt omdat mijn ervaring is dat dat het enigste is wat 100% waterdicht is en vooral blijft.

    Past allemaal net…

    groetjes van Arno.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Bedankt Arno voor je antwoord.

    Het gaat inderdaad ook bij mij krap worden, al zit ik wel te denken aan een scanstrut dek doorvoer i.p.v. een zwanenhals.
    Ik twijfel er nog over, een zwanenhals is wel een hele mooie oplossing.
    https://scanstrut.com/products/off-road/electrical-accessories/ds-multi-deck-seals-aluminium-detail

    Ik heb nog niets van de vallen en trimlijnen naar de kuip toe geleid, dus ik heb nog alle vrijheid

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Die scanstrut doorvoeren zijn wel mooi en zat er bij ons eerst ook op. Nadeel vind ik dat je altijd je stekkers moet verwijderen.
    Bij een zwanehals kan je de kabels met stekker en al doorvoeren, inpluggen en klaar.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Mijn gedachten was, om het kapje met daarin het rubber gewoon los te halen, en met stekkers en al gewoon te laten zitten bij demontage mast.
    Het is meer gedoe dan een zwanenhals inderdaad. Van het weekeinde even kijken bij de watersportwinkel naar beide.
    Bedankt voor het meedenken!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

     

    Als ik voor de multiseal van scanstrut zou gaan, dan zou dit ruwweg de locatie worden.

    Het zit dan niet in de weg met de lijnen die ik naar de kuip toe wil leiden.

    vrij ver weg van de mast, ik zou ook voor de DG serie kunnen gaan, die is rond, en kan wat meer naar de mast toe.

    Maar ik weet niet of je meerdere kabels door dat type kan geleiden.

    De zwanenhals optie lijkt de beste te zijn, maar ik ben bang dat daar spul achter kan hangen.

    Nog maar even een uurtje passen en meten, dit zijn leuke dingen om over na te denken.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 6

    Heeft iemand ervaring met een steunhout in het dek, waar de mast op rust, die mogelijk rot is? Ik hoorde van Hans ten Cate (hartelijk dank voor de tip!) dat dit bij de “4 Men” mogelijk aan de hand is.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Er zijn een aantal leden die hun mastbalk hebben (moeten) vervangen, waaronder Michiel Veldkamp.
    Er is dus ervaring in de vereniging. Lijkt me geen fijn klusje overigens…
    In een van de Marieteams van de laatste jaren staat ook ergens een verslag van deze klus.

    Jeroen, als je een zwanenhals naar voren laat wijzen en zo dicht mogelijk bij de mast heb je de minste kans dat er een lijn achter blijft hangen. Al heb je dat met een Scanstrut natuurlijk helemaal niet.
    Wij hebben een vaste strijkinstalatie vandaar dat bij ons de mastkabels wat ruimte moeten hebben met als probleem de de fokkeschoot er wel eens achterhangt.

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Jeroen: De bevindingen met de Scanstrut zijn goed. Ik heb zelf de ronde variant. Mijn stekkers die met staande mast onderdeks zitten passen daar een voor een doorheen. De langwerpige gaat ook goed. Voor mensen met een strijkinstallatie is een zwanenhals handig, ze hoeven dan de kabels niet los te halen (mits ze lang genoeg zijn (op rol onderdeks).

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Marcus: er is binnen de vereniging ervaring met het vervangen van de mastbalk. Aanwijzingen dat je mastbalk doorzakt zijn een ‘kuil’ achter de mast, goed te zien bij strijklicht, een niet goed sluitende stuurboord kastdeur en het niet op spanning kunnen houden van je verstaging.

    In de Zweedse Medvind is veel geschreven over de vervanging van de mastbalk en ook in de MarieTeam hebben we aandacht aan het onderwerp besteed. Ik heb nog een mal liggen met juiste boogstralen. Heb ondertussen 2 mastbalken vervangen. Het is goed te doen. Het proces kent drie fasen: het verwijderen van de oude, het namaken van de balk en het terugplaatsen. Het aanbrengen van een nieuw plafond koste mij zeker zo veel tijd.

    Als je mastbalk inderdaad rot is moet je hem echt vervangen. Als je meer informatie wil neem dan even contact met me op Michiel.Veldkamp@kpnmail.nl

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Op het Zweedse forum, staat ook een verslag van het vervangen van de mastbalk van de Infinit.
    Mooi verslag!

    Bedankt voor het meedenken, ik denk dat ik voor de scanstrut ds30 ga, daar zouden 3 kabels in kunnen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.